Lászlóffy Csaba

 

Villámportré harminchat éves fiamról

 

     zenei aláfestés lehetne akár

       Parti Nagy Lajos is

(ez különben a mottó helye)

a háttérben a hetvenes évek

tisztának tűnő ege s felhőként

  Chagall-szakállfoszlányok…

 

zseniális és szimpla ötletek

a nyelv ízei s a poshadtvíz-

ízű utánzatoké folyosókon

előadóteremben utcán

csak meddő önmutogatások

 

feszeng a régi dívány szélén

nagyanyja fényképe alatt

a lenyeletlen utolsó falat (már

a francia sajt íze sem a régi?)

 

szúrós már-már a testbe hatoló

szagok s a csütörtöki estből

hétvégébe nyúló hangjai a

mobiltelefonnak s egy női hajszál

gyanúsan simuló ártatlansága

 

a szemhatárig füstölgő avas

indulatok – csak vicc vagy újságreklám

hogy felmelegedés van a világon.

Irigykedés seregélyekre

 

Zilált világ, ahol Lót szégyenkezve odébb-

állna, mivel a seregélyeket képtelen sóbálvánnyá

varázsolni az Úr. Kíváncsi vagy: miért pazaroljuk el

azt is, amit egyszer ajándékba kaptunk? A vissza-

pillantó tükörbe nézve legalábbis nemigen sietünk

seregélyügyességgel-szenvedéllyel felhabzsolni az

elszórt magokat. Holnap, lehet, már nem találkozunk;

ma a ködpárában még megpróbálom szemelgetni

a végeláthatatlan sárba ragadt könnyeidet.

 

 

Sóhaj a nosztalgia zsákutcájában

 

Sétányra nyíló zöld spalét, ha

más nem marad meg (a piros,

„agyonlépett” udvari létra

is eltűnt, E. előtt tilos

említeni is, oly dühös

grimaszt vág nyomban) – szóval, hogyha

elillan minden: körkörös

emlékeinket elorozza

az idő ősze, semmi ép

nem marad vissza, csak a rossza:

salak, zagyvaság, szanaszét

hányt holmi, szennyáradat mosta

fércmű s hazugság-hulladék

(jórészt az is bebalzsamozva),

pucér valóság, űr-hideg

hiányérzet, nincsen hova

már beragadni se! s minek(!) –

zöld spalét, ki a mostoha

agyrémmel feleselgetsz néha,

rajtad kívül ugyan mi véd, ha

kánikula vagy egy vad orkán

le-lecsúszik az ember néma,

kobalttal kikövezett torkán?

Eltávolodás a hangtól[1]

 

Iszonyatos hang; érdes, kénes, kóros

színezetű. A képzeletet is megkaparó,

igaz, de képtelen vagy cinkosságot

vállalni vele. Nem könnyed, valcerező

hang (habár szekrénybe zárt vinnyogásra,

vakkantásra sem lenne hozzád méltó).

Ziháló, becsapva önmagát is. A falka

vicsorgását kihívó – vacogtató, rekedt

krákogás, mint súlyos avarhalmok alól.

Mi bujkál benne? Botrány, erőszak, feltűnni

vágyás(!) – számít-e, hogy ingerli a zsarut?

 

Nem valamilyen történés vagy a

történéshez fűződő körülmények

fölidézése bontakozott ki a nyúlós,

torokból tekeredő férfihangból.

Így kiönteni az epédet? – ronda

sebeket vágva a csendbe, az ürességet

felhorzsolva, durván lesújtva rá.

 

Az értelemre figyelni(?), kész katasztrófa –

ha egy pillantás erejéig bár leállna;

de így?! (Mint ahogyan lehetetlenség

érintetlenné vagy tisztára vissza-

változtatni a teleírt papírlapot.)

Elég a trükkből. Hisz semmi titokzatosság

– nevetséges, vagy egyenesen el-

kedvetlenítő –: csak kérges indulatok.

Zaklatottságában is inkább hebegés,

a kudarc árnyéka (ha idejében

fölismerte volna az eltávolodás

legkisebb esélyét – ha nem is a

cáfolatét, de az elhalkulásét).

 

 

Mint mikor megpiszkálják a fiatalságodat.

Bujaság, túlfűtöttség dagasztotta – mégis:

amint most hallgatod (semmiképpen sem a

készülék recsegése zavar), kételkedni

kezdesz az ifjúság magabiztosságában,

képzelt hódítóerejében.

                Bárminek

volt is a visszhangja – hasztalan utánozta a

víz sebes folyását, az égi magasságot,

ahelyett, hogy fellángolt volna a nyomában

valami – minden fényforrást megölt. A szellem

meggyalázása lehet tán ehhez hasonló.

 

*

Szertartást várt, s a borzalomtól kiborult.

Az övé lett volna az a vacogtató,

rekedt krákogás? Emberi hang volt-e

egyáltalán? (Az örvénybe bele-

nézni – hát még elveszni benne!)

                   Ennyi

vak vérmesség után egy kicsi zöldre vágyott.

 

 

 

Küzdelem Medúzával

 

Az éjszakai égbolton ne keresse senki ma

a Medúza fejét. Látom végképp elváltozott

szépségét, mely áldott sejtjeiből fény-

sugarak helyett mérget okád, látom kiugró,

gyűlöletet sugárzó szemét, s a gőg pikkelyeit,

miket durván kikezdett csigolyái porcain szaru-

páncéllá növesztett, hogy megközelíthetetlenné

tegye magát. Több ez mint az elveszett ifjúság

esélye; nem az Idő, csak a belülről burjánzón feltörő

erőszak egy másik: beláthatatlanul sivár térben

tehette ezt vele, hisz örökös szomjúság gyötörte

az elérhetetlen örömök után, s a fájdalom árnyékában

immár meddő ölébe ejtve sok kényszerképzetből

szaggatott kacat (tébolyt keltő sikongása egeket

hasogat, vihar szele sem tombol jobban), s tán épp

ezért: ahányszor a szemébe néznék, annyiszor kővé

változtatna – s nemcsak engem: az emlékezetben

elraktározott minden szépet, igazat, ami meg-

történt vagy megtörténhetett volna velünk.

Rejtőzködő lettem, én, a mindenkor nyíltan

kiálló, akinek nem volt rajta kívüli titka és

ugyanúgy ragyogása vagy kudarca nélküle?

Élni a Medúzával – a Medúzáért! (ez még Pallasz

Athéné előtt is megfejthetetlen – a halandók

haszontalan életével is feleselő aberráció).

Semmi csáb nem hajtja már felém, legfeljebb

a kicsinyes bosszú, a komplexus átka, amiért az

isteni hatalom szeszélyét tehetetlenül kellett tűrnie.

(Ha valakire saját hitének templomában sújt le

a sors, az ezerszer is szertekígyózó dühvel ostorozza

a külvilág elérhetetlen ígéreteit s egyúttal önmagát.)

 

A magány kísértése végtelenné válhat, midőn akárki

élőt egyből halottá dermeszt fékezhetetlen tekintete.

A képzeletem pajzsáról visszatükröződő torz kép-

mástól rettegve, egyre inkább csak hátrafelé haladva

közeledhetek hozzá. Akit tulajdon természete

béklyózott meg. Az ég nem tud többé kivilágosodni

számunkra; vergődését ráadásul mint békanyálba

fojtott, nevetséges kuruttyolást hallgatom, amióta

ráncoktól elfeketülő orcájáról eltűnt a buzgólkodás

családias maszkja. Elégtétel gyanánt csak egy-egy

diadalt mímelő, részeg zsoldosoktól eltanult röhej,

miként ha az egészséges nemiség éjfekete kancája

hólyagos himlőtől lúdbőrözne, s ugyanazok a

sziszegve tekerődző, a halál nyelvét öltögető

hüllők nyüzsögnek agya tövében és ágya alatt.

 

(Kapkodva összeseperném őket napestig, ha jön a

szemetes – de hát én nem vagyok Zeusz.)



[1]     Egy régi magnetofonszalag margójára