Birtalan Ferenc

 

                   A kada

 

utca után kell leszállni a huszonnyolcasról

öreg fakapu a bejárat

az üvegezett verandás lakás az övék

onnan nyílik a konyha a szoba abból

emlékeimben minden barna

talán a falikutat veszi körbe

az olajlábazat zöldje

 

ünnepekkor mentünk

néha ott tartottak névnapot

de annus sokáig feküdt a bajcsyban

s aztán a temetőbe is arra vitt a villamos

 

lajos bácsin sokat nevettünk

góbé volt bajuszos egyszálbélű

berregett és kattogott

mintha vicc lett volna az élet

 

   billeg a gúnár az udvaron:

   meg-hág-ták a gaz-da-asszonyt

   meg-hág-ták a gaz-da-asszonyt

   utána a többi liba:

   meg hát meg hát meg hát

 

itták a bort apuval

sírt szájukról az ének

 

   messze messze csík-országban

   élt a világ legeslegszebb leánya

   messze messze csík-országban

   két legény is szemet vetett reája

   az egyik csak addig nézte

   míg a másik fejszét dobott a fejébe

   szomorú a nóta vége

   leborul a falu népe zokogva

 

 

darusként dolgozott a ganzban

komák voltak apuékkal

lacinak lalinak kereszt-keresztszülei

lali géza laci meg én

majdnem egyidősek voltunk

 

szilveszteréjjel kóboroltunk a csikorgó havon

lali sose jött

mosolygott ült az anyja mellett

 

előbb anyu halt meg aztán ilona néni

 

jól tudom

így jár az ember ha a múltat nézi

kóborlunk ebéd után a guttmanon

 

lali idejét szűkre szabta a down-kór

hárman kódorgunk a bányatónál

 

egyedül mit építhetek

emlékaranyból

 

 

                   Tegnap fényképeket

 

rakott ki a facebookra egy rokon

 

esküvői

omló vakolatú templomnál csoportkép

rosszul írta a dátumot

számomra egyértelmű

hat évtized

anyun fekete kendő

karján gyerek

szomorú

áll a vőlegény mögött

mosolyognak a többiek

apu a sor szélén

negyvenhárom éves

sötét apró bajusz

sovány

jobb kezében táska

az állandó cigaretta a balban

 

ugyanaz a pár

talán két évvel később egy szobornál

a füvön szoknyás lánygyerek

nincs értelme hogy megvilágítsam

a történetet

 

a tévében egy tehervagont mutattak

mobil múzeum a transzport-időkből

balra arctalan csendőrruhás alak

lépcsők a vagonajtó előtt

 

aranyszobrokat láttam éjjel

arca senkinek se volt

egyikük kezében

cigaretta ég el

néztem a vánszorgó hosszú sort

 

azt mondta klári sietni kell

az autóban zuhanyozzak

és mossak hajat

de miért ő

és miért jenő jött a fekete kocsin

 

mikor mondtam a mosdást

zuhanyt nem mertem említeni

megállt mert menet közben

nem lehet engedni meleg vizet

én a hátsó ülésen

néztem nincsen lefolyó

és ez az egész képtelenség

 

akkor nyílt meg az autó bal-közepe

előtte egyre többen

vállmagasságig lehetett látni őket

eltűntek az autó ülései

vagon belsejében kuporogtam

és nyomultak egyre

nyomultak a szürke emberek

 

vasárnap temették

az ő rokonai nem jöttek vissza sosem

nem tudtam menni a temetésre

a neki szánt kavicsot képzeletben odavittem

 

mára megint havazást mondanak

nehezen érkezik a tavasz

apu szombaton lenne száznégy éves

keresem az aranyszobrokat

hiába sietnék

ez még február a télvég

a képek szürkesége ugyanaz

nézek az égre

 

havazz rám

havazz

 

 

                   A csepeli névtelenhez

 

nem akar költő lenni

megy kacagva a karavánúton

neveti ahogy befújja léptei nyomát az örök homok

nevet a költészeten

nem akar költő lenni

észre se veszi

mögötte kihajtanak a virágok

pálmák nőnek oázisok

nem akar költő lenni mert az olyan hülyeség

a csokorba gyűjtött szavak nem többek

elhagyott sírok örökké szeretünk csokrainál

amit a temetőgondozók kupacokba szednek

és elégetik az egészet

s maradnak a megnyomorított drótdarabok

ezért nem akar költő lenni

csak lenni

menni szerelemmel

 

ő nem költő

 

ő maga a vers