Batári
Gábor
Pszichőfi
Történt ám, nem akármi, a lírai én, a mindnyájunk által
szeretve tisztelt és epedve várt lírai én megtestesült, méghozzá Pszichőfi, az
álmatag, olykor fűzfa jellegű képzelmész képében és képességében. Pszichőfi
születését három roppant jel kísérte. Mikor kezdette kidugni fejét e világra,
pelyhedző üstökén már akkor babérkoszorú találtatott, a nap tükörtojás- avagy
rántotta-formázatot vett fel (naprendszerünk feje ezzel arra kívána utalni,
hogy Pszichőfi költészete igencsak nagy érdeklődést fog mutatni ama problémakör
iránt, hogy világi tyúk volt előbb vagy világtojás), és e Pszichőfi lírai
gyermek oly nagynak találtatott, hogy az ispotály személyzete, ahol született, a
Herkules nevet adta néki.
Pszichőfi különös vállalkozásba kezdett, amint majd az
alább következendő oldalakból ki is fog derülni, ugyanis Vogüssen báró, alias de
Upanisade márki világregénye folytatását magára vállalta. Helyesebben, hogy
versben és a báróval közösen viszi tovább a cselekmény szálát, méghozzá oly
módon, hogy Vogüssen írja Pszichőfi balladisztikus szaggatottságú verses betétei
(rímes Vogüssen-világregény-adaptáció-éposza) elé az előzményt, egy zanzásított
eddig-regénye-összefoglalót és közéjük (Pszichőfi elbeszélő költeménye közé)
áthidaló, magyarázó prózai szövegeket.
Peczéry
gróf
Félmámoros, boros, toros
éjszakában kábán liheg, didereg,
hemperegvén hempereg,
míg eljut a Hetéra térig,
hol bokavilláig, sőt térdig,
netán combközépig,
de nem derékig
esetleg derékaljig
csizmában állnak, várnak
sok pillangószemű, macskatarka-szárnyas,
csirkehúsú, pénzszajhászó, ütött-cocotte fehérnépek
combvelőtől combhullásig épek,
nem sápadt ikonképek,
táguló, kozmoszszűkülő fekete lyukas izomgépek,
striciklin száguldó öklöktől kékek.
– Most már legyenek elégek!
– kiáltják, kajabálják
utcabéli utcabálnák,
utcabáli szemkaparnák.
– Egyik hasa töppedt-pöffedt – így szólamlik,
úgy szólamlik
főgroteszkőr félmámoros, boros, toros, didergő-hidergő
Jack Peczéry gróf:
– Ember és eb fia,
palántája,
az ember kicsinyítőképzős néma fonémája,
taljános morfémája
az embrió,
azaz embriós világkuglóf.
– Maga szent gróf?
– kérdi egy hang,
gongja egy gong,
hullik egy comb,
ritka egy lomb.
– Völgyem, mellesleg két megtermett domb
terpeszkedik combjahullott hűlt helye felett két arasszal
– és jött, ki szólott, Peczéry,
ki bölcs ideáit maga véli,
sebbel-lobbal sebtapasszal
combjahullajtott kurvizánhoz srégvizavi.
– Grófom – szólamlott izomgép és kék,
fekete lyukas nem ikonkép,
ütött-cocotte kurvizán – mire a comb lehull, maga megtapaszthat
sebbel-lobbal, bögyörővel.
– Völgyem, teszem, teszem,
nem ettem meszem,
hisz lehullott, most lehullott.
Az ütött-cocotte nem aggódott combja miatt,
nem nézte, hogy hol a vége,
nem nézte, hogy selyembőr-hálózatos, vastag combtőgyökere
nem bomlik kecses combegész-lábazatvirággá,
combtőtompora combhiány-űrt fialt.
Ahonnét sarjadzott combja,
ott már csak comb alakú semmi.
Csak ennyit mondott szép combjahullott kurvizán:
– Jobb, hogy a bal.
Így gróf Peczéry:
– Das ist skandal.
Nem érti:
– Hogy?
– Grófom, édesem, jobb, hogy a bal hullott porig, lett hulla-
lábam, combtetemem.
– Kérem, mogyorózza meg! – követelődzött Peczéry.
– Mogyoró kell önnek, nem elég a két tojás, a banánkosztümje, grófom?
– Mégis, hogy lett e rút baleset, szabadesése a bal íves-míves,
tömör, hosszú, vaskos, formás húsizomkötegnek, gondolom,
ilyen lehetett, ahogy a jobbat, bocsánat a jobbot elnézem.
– Légyen ennyi elég, grófom, le kellett venni, le kellett adnom,
mint ahogy a kilókat szokás.
Özvegy Varga Kelemenné Üllői
úti lakos kérelmet adott be a Tanácshoz, Önkormányzathoz, Polgármesteri
hivatalhoz, hogy szüntessék be a lépcsőket, legalábbis a kapu előtt meg utána,
mert ő is ki akar jutni a házból tizennégy év szobafogság után, ugyanis nehéz
tolószékével nehezen tudja venni az akadályokat. Ügyében hosszú combú, alig
harminc ügyintézőt küldenek ki a Hivataltól, hivatalból. Özv. Varga Kelemenné,
aki úgy fest, mintha egy bűvész fűrészelte volna ketté, mert szinte derékból
eltávolították alsó végtagjait és néhány ujja is áldozatul esett a sebészkésnek,
gondoljuk indokoltan, régi ismerőst vél felfedezni a bronzvörös, rajzfilmbeli
vampokra emlékeztető frizurájú – nagy, sok és tömött, legalább vállig érő,
hajlakkal belőtt lobonc, a lényeg, hogy az egyik nézőkéjét takarja –
önkormányzati alkalmazottban. – Te bizony Patrícia vagy, a Polgár Rezsőék –
recsegte rekedten, s a szájából lógó olcsó cigaretta füstjét a szegény felismert
önkormányzati alkalmazott szemébe fújta, szerencsére a szemét elfedő hajtömeg
fölfogta a füsttájfunt – nagyon megbögyösödött, nagyra nőtt lánya. Még mindig
ott laksz – kérdezte – a Tömő utcában, a tizenhatodikon? Nekem a székem miatt
kellett ideköltöznöm a Züllői útra, ebbe a földszinti lakásba. Látom, karod,
lábad mutogatod, jól teszed, hisz fiatal vagy, meg van még mit mutogatni.
Mellyben híztál, olyan húsos lett a pofikád is, igaz, erős pofacsontod volt
mindig. A combod is erős, igencsak feszt, feltűnően jó alakúra
hatalmasodott, a lihegő hímek belecsípnének, mint a pofikádba csíptek
gyerekkorodban az élveteg nyugdíjas tűzoltók vagy Tűzoltó utcai bácsikák, de te
meg ne engedd, úgy vigyázz rá, mint a hímes a tojására. Ülj már ide a közelembe,
hadd nézzelek meg még jobban! – A magas sarkús, ujjatlan, zöld
minikosztümöt viselő ügyintéző, irodai alkalmazott közelebb lépett, majd leült
az öreg hölgy tolókocsija közvetlen közelébe a díványra. Bátortalanul
megszólalt: – Nem zavarja ha a mankómat idetámasztom? –
Leültéből kifolyólag a rövidke kosztüm még rövidebb lett rajta, fehér
neccharisnyájának harisnyakötő része is láthatóvá vált, pedig az igencsak
felsőcombtájt töltötte be szépészeti és rögzítési funkcióját. Az öreg hölgy
beszélt tovább, mintha meg se hallotta volna: – Valóban tökéletes láb,
megérinthetem, megtapogathatom egy kicsit, olyan régen fogtam már főleg fehér
neccharisnyás, harisnyakötős combot. – Bátran, Klementina néni – hagyta jóvá a
csinos ügyintéző, a cicimet is megfoghatja, azt is szokták. Képzelje, meghívtak
a (sípolás) ..ókuszba a nagyon nagy,
mégis jó állású, előretörő – ezt az utóbbit az elbeszélgetésen mondták nekem –
melleim miatt. – Mit hülyéskedsz azzal a mankóval, tíz évvel ezelőtt nem
mankóztál, pedig azóta nagyon megcombosodtál – rivallt
rá a lábatlan öreg hölgy, Klementina néni Patríciára, a bronzvörös, szembe lógó
hajú, magas, csinos, mellyes-faros, fekete magas sarkús, fehér neccharisnyás,
ujjatlan minikosztümös önkormányzati ügyintézőre. – Szépen
megtanultál jobb kézzel ellenni, evickélni, nem lehet könnyű fél kézzel felhúzni
a harisnyát ekkora lábra, bár csak félre, nettül fel vagy öltözve, bár gombok
nincsenek az egybe ruhácskádon, becézem, mert alig takar belőled valamit, írni
is szépen megtanulhattál az ügyetlenebb kezeddel, mert ha jól tudom, addig a
bizonyos, gavalléroddal történt motorozásig balkezes voltál, ha már a
polgármesteri hivatalban, ilyen előkelő helyen vagy alkalmazásban. –
Egyszer csak Patrícia felkiált: – Nagymama, te vagy az, drága nagymama, csak
most látom, ugyanis a szép arcú, duzzadt ajkú, egyenes orrú Patrícia valami
szokatlan mozdulattal, valaminő véletlenségből elhúzta a bronzvörös tincset zöld
bal szeme elől, a másik ugyan lehet, hogy kék volt, de most a helye zöld
bőrpánttal van lefedve. Hát innen jött hirtelen jött tisztánlátása, hogy azt
kiálthatta, nagymama, a nagymama meg így, Isten hozott, édes Piroskám, erre
Patrícia így válaszolt, de nagymama, miért olyan nagyok a füleid, mért olyan
élesek a fogaid, és vannak lábaid, több, mint nekem, és
nem nő vagy, hanem férfi, méghozzá Mérjacs Igor, a pánszlávista, pravoszláv,
pszeudopartizán, poéta. Hirtelen feléledt Pszichőfi az álomból, félálomból,
rémálomból vagy álmodozásból. A Mérjacs Igor név hallatára, mert kedvelte
őt, ugyanis tévékészüléke előtt ült, és ki tudja, mi okból egy olyan csatornára
keveredett, ahol van valami Mókus, Kókusz, Hókusz-Pókusz vagy ehhez hasonló nevű
műsor, és abban szörnyülködött a fejét együttérzően ingató, szemét okosan
meregető és forgató szőke műsorvezetőnő. Valami széltolószékes
asszonyon, akinek nincs igazán felhőtlen ki- és bejövetele, a sok lépcső miatt,
aztán még egy villámriport következett egy nagy mellű nőről, hogy mit szól
hozzá, hogy néki nagy, hírt adtak valami mérkőzésről is vagy versenyről a hosszú
combú titkár-, illetve ügyintézőnők és a vastag combú pincérnők között, meg
arról hogy Lakatos Lehel öles kondérban főz babot, meg arról, hogy az
időjárásjelentő-nő kisujját majdnem lefénymásolta a fénymásológép. No
hát, ezen tévéműsor-mozaikok egy részéből állt össze
fantáziálással, félálommal, álommal és rémmel rendesen keveredve Pszichőfi
fejében az előző kis jelenet. Alig-alig ocsúdik mindebből,
mikor ekként búg fel a műsorvezetőnő objektív, egyben független altja
(természetesen a tévékészülékből): – …a huszonkilenc éves szingli tíz évvel
ezelőtt egy motorbalesetben vesztette el teljes bal lábát, bal karját és jobb
szemét, a sors furcsa fintora, hogy balkezes volt, így még írni is újra meg
kellett tanulnia, mégis ügyintézőként dolgozik az önkormányzatnál, mely munkakör
még a több végtaggal rendelkezők leleményét is próbára teszi. Mindenhova
mankóval jár, még a szórakozóhelyekre is, nem hajlandó egyéb gyógyászati
segédeszközt igénybe venni, még műszemet sem, inkább lefedi az épp aktuális
ruhájához illő színű szemfedéllel, és persze műkart sem visel, ő a
természetesség, őszinteség híve, nem akar becsapni senkit, nincs
takargatnivalója, kivéve a jobb szeme helyét. Trendibbnél trendibb, kivágottnál
kivágottabb, minibbnél minibb ruhákat, tűsarkúbbnál tűsarkúbb cipőket hord,
megteheti, mert a sok mankózástól eredendően is szép jobb lába még lenyűgözőbb
formájúra izmosodott… Meghökkennie sem volt ideje Pszichőfinek, egyszer csak se
szó, se beszéd előtte termett valaki, nem az ajtón, még az albakon sem, hanem
egyszer csak ott lett és kész. A magas, feltűnően csinos, nagy mellű,
hosszú bronzvörös hajú, nagyon szép arcú és zöld szemű, mélyen dekoltált, zöld
miniruhás, harisnyakötős, fehér neccharisnyás, fekete, magas sarkú cipős,
mankós, szemkötős, félszemű, félkarú, féllábú Patrícia, a harmincas szingli, a
megizmosodott lábú önkormányzati ügyintéző volt az, állt előtte teljes
nagyságában. Mankóját Pszichőfi nyakába akasztotta, úgy vonta kebleinek rettentő
halmára, ám Pszichőfi egyáltalán nem rettent meg tőlük, hadd mondjam ki,
egyenesen élvezte a helyzetet. Közben Patrícia, az erős lábú ügyintéző
megkérdezte: – Nem zavar a mankóm? Az mind igaz, amit ez a szőke buzgómócsing
búg itt rólam. – A tévében még mindig róla volt szó, a műsorvezetőnő altját
Patrícia erős, de egyetlen lábáról, remekbe szabott kebléről, karcsú derekáról
különböző kameraállásból készült felvételekkel, szép arcáról felvett premier
plánokkal, fel-alá mankózásával és egy munkahelyi betéttel – mely arról szól,
hogy visz egy olyan aktát a főnöke asztalára, amely után létrára kell mászni –
illusztrálták. – Csakugyan nem hordok műlábat, műkart, tényleg ettől lett ilyen
szép izmos a lábam, ez a mankó az egyetlen mankóm – nevet –, csakhogy a
motorbalesetből egy szó sem igaz. Az állapotomért nem a motor és az azt vezető,
amúgy a helyszínen szörnyethalt néhai barátom a felelős, a balesetből maradandó
sérülés nélkül felépültem, hanem te, Pszichőfike, és persze Vogüssen báró –
duruzsolta Patrícia. – Azért ne ijedj meg – és valóban Pszichőfi egy kicsit
megijedt –, csak átvitt és jelképes értelemben vagytok felelősek, a valóságos
felelősséget boldogan vállalom. Mindjárt meg fogod érteni. Nos, a közös
űroperátokkal, űreposzotokkal, legalábbis a főszereplő Hilda Brünnel, alias
Vésztőy Brünhildával – aki ugye egy ampihős –, megnyerő személyiségével,
szexepiles testével olyan hatást gyakoroltatok rám és hölgynemzedékemre, sőt a
nálam fiatalabbakra is – valóságos divat lett a trendi lányok közt féllábúnak,
félkarúnak, legjobb esetben a kettőnek együtt, de minimum félszeműnek lenni –,
hogy hasonló formára faragtattam a testemet. Olyanná amputáltattam magam,
amilyen ő, nem tagadom, Pszichőfim, van egy kis auto-akrotomofíliám. – Slusszpoénként Polgár Patrícia, a szépséges önkormányzati
alkalmazott lekapta jobb szeméről a szemkötőt, kiderült, hogy gyönyörű szeme,
amivel nagy ritkán nézni szokott, ép, tehát csak ál-, illetve pszeudo-félszemű
(vajon így tartja be a slágeri figyelmeztetést: ne nézzen úgy rám a gyönyörű szemével, a
szemkötőn ugyanis nem láthat, vagyis nem nézhet át senki sem), csak épp egyik
szeme zöld, a másik kék, ahogy korább sejtettük is volt. A magas,
csinos, vörös, dús keblű, izmos lábú, önamputáló-amputáltató hivatali ügyintéző
bátran, most már leplezetlenül elénekelheti és énekli is az afféle kezdetűt,
hogy: kék szemem zöld.
Ha már a zöldesnél tartunk, gyorsan közlünk Pszichőfitől
egy, az e színről szóló dalszöveg-töredéket:
Mondják sokan, hogy nincs khaki kaki,
Ilyesfélét sokat hallani,
De a katonai foóós mindig zöldesebb,
Igen.
(a Kft. Én vagyok a fodrász dallamára)
Mirdroff kamaszkori
ábrándozása
Ha leszek, leszek,
ha nagy leszek és híres leszek,
mértékegység leszek,
mint Newton, Pascal,
Watt, Bell vagy Coulomb,
Ámbár nem leszek különb.
Én a női lábszépségversenyek
esztétikai mérőzsinórja leszek.
Nevemmel mérik majd
a női alvázon elhelyezkedő
izmok és zsírpárnák megfelelő arányát.
1. Mirdroff a satnya, csenevész,
2. Mirdroff a tökély (a deli vitéz),
3. Mirdroff a hájasan szétfolyós
(itt már nagyobb a vész).
Mint az előzőekből kiderült, Mirdroff Vogüssen báró
regényalakja, aki egy női lábbal került bonyolult kapcsolatba, az efféle
lábrándozás az ezután következő versekről is bátran
elmondható.
Lábadozás
Bevezető canticum a
labe-storyhoz
avagy ballada a szirénszárny
eredetéről
Nagy dilemma
„dilis” Emma
mit tegyen ma,
mert „szép” Irén
a dús… szirén
oly szuverén,
hogy is mondjam:
egyik lába
mostanába’
Szaharába
ment magába’.
Hogy ezennel
járta ismét könnyed legyen
(mint ahogy a gepárd megyen)
gyönyörű Irénnek,
dús keblű szirénnek,
szárnya nőtt Irénnek.
Nézik őt, a szárnyas nőt,
porkolábok, szeretők.
Így azóta
szép Irénnek szárnya van,
nincsen szirén szárnytalan,
porkoláb sincs lábtalan.
A szuvenír
Mászkált valahol Európában.
Libidóloholás no meg
vágyakozáscsermely követte.
Emlőinek telt almáin
bárányfelhők játszadoztak.
Csípője szelíd lankáin a hold
ezüstje kószált. Ó hány utazó
tévedt már el arra…
Combjainak bársonytornyain (miNŐk
az élet kapuját őrzik) nyugodtak
tomporának kerek dombjai.
Akkor megszólította. Ki más, Libido márki,
az utazó. – Mely isten alkotta, hölgyem,
idomait ily gyönyörűre, kiváltképp tekintve
combozatját? (Huncut volt a jampec.)
És a hamvas jóbőr, se szó, se beszéd,
leakasztott a faráról egy combot, melyet
feljebbvalói, az istenek talán az akasából
fabrikáltak, hóna alá kapta a jókora sonkának valót,
ugrott, mint a veréb, kettőt egy lábon, és
átnyújtotta Libido Aberra márkinak
a zsírszegény hús-hentesárut.