SZEMADAM GYÖRGY: A madarak festője

 

:

Rendkívül nehéz dolog olyan emberről újat mondani, aki pontosan és kiválóan fogal­mazó, lényeglátó íróként hét évti­zed távlatából úgy írta meg visszatekin­tését, ahogyan azt Muray Róbert tette. Tudományos hitelességgel bíró képeivel már nagyon fiatalon talál­koz­tam, s ha szemé­lyesen egészen a közel­múltig nem is ismertük egymást, ma már úgy tűnik? A tizenva­lahány évnyi kor­különbség dacára is egy vágá­nyon jár­tunk, járunk. Muray Róberthez hasonlóan magam is ornitológusnak készültem, s hogy, hogy nem végül kép­zőművész lettem, akár­csak ő. Életutunk alakulásá­nak hasonló­sága elle­nére is úgy hozta a sors szeszé­lye, hogy első sze­mélyes találkozá­sunk, az ezt kö­vető beszél­getéseink, s talán megkockáztathatom azt a kifejezést is: barátsá­gunk nem túl régi ke­letű. Nevezetesen az Altamira Egyesületnek - a természet­rajongó képző- és iparművé­szek társaságának - 1994-es megalakulásához kötődik, ahhoz a mű­vészcso­porthoz, amelynek Csergezán Pál halála után Muray Ró­bert lett az elnöke.

Muray Róbert szervezetét tizenegy hónapos korában gyermekparalízis támadta meg, amelynek folyományaképp kénytelen volt megtanulni azt, hogy miként lehet kívülálló­ként létezni. Komoly iskolát jelenthetett számára az, hogy be kellett érnie a szemlélő szerepévei, ami idővel a hivatásos megfigyelő szenvedélyévé vált. Mert hisz mi más is lenne a madarász, a festő, ha nem a hivatásos voyeur?

 

 

vissza