Portrésorozat
Lászlóffy Csaba
Portré 1.
JELENÉSEK – Jékely Zoltán
Magamba zárkózottan, becsukom az ajtót – nem óhajtok személyt, se híreket; őrá gondolok. Ama bizonyos értelem arra jó, hogy bármikor jelen lévővé tehessük a vágyat legalább – valaki, valami után. Van rá lehetőség, hogy elhitessük magunkkal, miszerint értelem és hit kölcsönösen megfelelt egymásnak, s egy ilyen örökség a szakadatlan aránytalanság, a szűnni nem akaró katasztrófák dacára is: megtalálta-megtalálja benne az ARÁNYT.
Elolvastam előbb külön-külön („Az erdőn járt, ruhája tüske-tépett, mohát tiport, vágott egy jó botot”), majd összegyűjtött verseit – már az én lábam is „támolyog, édes teher alatt roskadva lépked” –; kiolvastam Jékelyt (!)
Borzongató elégiával jön az éjszaka… Megannyi élő és halott
társammal ülök a kőpadon. A mélyből nyirkos levegő száll ránk.
És ő? Száz év múltán megtérhet-e végképp haza?…
Menekülés volt? Vagy sötét kaland a rögtönzött rövidzárlatok a szétszóratás és szétszakadás (szétszakítottság) elől.
Ma is érthetetlen, hogy megúsztad (!)… Hírneved, verseid hangulata friss és tiszta, akár emlékeid – s az emlékezőé.
Mikor a tartósított őrület, mikor csak az araszoló óvatosság; amikor nem volt választási lehetőség, csupán egy véletlenszerű vak villámlással kettészakított eszmélet; midőn csak nemzettöredék-esély, csak nagyapai hagyomány, krónikus kedvetlenségbe veszőn.
Midőn az árulással felérő homály… Te kérded, Uram, vagy teszed is?
(Egyes teóriák, morbid korok „tükörelmélete” szerint az emberagyat a jólét tette tönkre.)
De hát a lélek?…
Valaki más vagy, egy csont és bőr alak a fotel fél felében ül el-elmélázva, tenyerébe ejtett fejjel… Zuhanok feléd, hisz annyi minden köt hozzád, csak apróságokból szőtt semmi választ el egymástól.
(Sekélyes sorsképleteket kreált mesterségesen – Kassán is ezt láttam utoljára: az együttélés bizonytalansága! –, mint semmitmondó tárgyak, vadhajtások a kivágott egészséges törzsekhez képest.)
Ki sejtené: elég egy szélütésnyi bántás – hogyha már sehol a fejseb?…
*
Örökös búcsú és visszatérés az övé… Hova? Ugyanoda (!) Póz és mesterkéltség nélküli líra. Formai tökély, mondogatjuk. Habár a nyugatosok utódja, de eredeti benne minden zarándoklás egy elveszett birodalom felé (mielőtt aktualizálást gyanítana valaki, olvassa el Szerb Antal telitalálatát az ifjú poétáról).
Kolozsvár és Nagyenyed! Szín és veretesség harmóniája; elégiák a néhai diák álomkertjéről, a megtartó kúria- vagy templomrom árnyékában.
De hová lettek a sérülések?… (Költőnek lenni ma is „kalandorság”; normálisnak kinyilvánított közegben némelykor elmarasztaló diagnózis.)
Hajdani derék férfiak pazarló ifjúsága, ereje, őrjöngő vággyal, vérrel itatott föld.
Bölcsődalként zsong a levegő, jó hallgatni; ilyenkor a föld alatti fortyogás, a puszta látóhatár moccanása is kivehető üzenet. Egy véletlenen múlik – a természet éppolyan könyörületes, mint amilyen könyörtelen –, ha netalán jelentéktelenebb marad valaki, mint bármelyik elem.
Tiszta és céltalan természet – a Tiéd! (mint amikor megszülettél). Csupasz szőlőkarója megélt, szüret utáni borzongás! A lélekben még időnként nyár van…
Utak térben
s időben –
meg nem áll soha kétely s gondolat
(a halál is azt környékezi meg,
ki végképp magára maradt).
Pirkadatig még őriz mostoha
kedvünkben is e ház – esküdj reá,
hogy mandarin-méreg nem hatol a
repedezett, vén mennyezet alá.
Megannyi megrettent, tönkresilányított emberpéldány ma is. Persze kockázatos lehet közöttük élve, ha végletes sejtelem élt benned – miként Jékelyben a második nagy háború idején is: hogy az a repülőgép, egy idegen város fölé érve, le fog zuhanni. Keze a magasban, már intene feléje!…
Csak lent, a szülőföldben zsúfolódó sírhantokra ne kelljen gondolnia – lám, akiket felültettek volt a halál szárnyaira, jó korán!