Kasznár
Attila
Az egyke kínai
Születésszabályozás Kínában
Egyre gyakrabban szólnak
a hírösszeállítások a világban zajló kegyetlen, illetve rettenetes eseményekről.
Háborúk, erőszak, továbbá népirtás vezetik a hírműsorokat. Az előzőeken
túlmenően azonban még egy jelentős, sőt a többieken túlmenő társadalmi
katasztrófa is folyamatosan sújtja az emberiséget. Az éhínség, a világszinten
állandósult tömeges éhezés egyike a XXI. században a világon jelen lévő
legkegyetlenebb és legdurvább katasztrófáknak. Ugyanakkor felmerül a kérdés,
hogy léteznek-e azok az objektív okok, amelyek milliók halálát okozzák.
Létezik-e ténylegesen élelmiszerhiány? Vagy, amint azt Amartya Sen állítja:
„…jelenleg nincs jelentős krízis a világ élelemtermelésében. Az
élelmiszer-előállítás bővülésének üteme természetesen időben változó… de a trend
igen világosan felfelé halad.”[1]
Ténylegesen kevés az
élelmiszer a világon, vagy az emberiség népesedett túl, esetleg egyszerűen csak
az elosztási mechanizmusok a rosszak? Túlnépesedik-e a Föld? Vagy csak egyes
területek? És ha igen, akkor vajon mi vár a legnépesebb országra: Kínára? Kína
ténylegesen a túlnépesedés szélére került. A lakosság túlságos szaporodása
már a XX. század közepén szemmel látható volt. A vezető politikusok és
szakemberek a születésszabályozásban látták a veszélyhelyzet elhárításának
legcélszerűbb módját. Vajon ténylegesen ez a megoldás, illetve minden
túlszaporodó társadalomban megoldást kínál-e az éhínség és egyéb szociális
problémák legyőzésére? Nem lehetséges-e, hogy a születésszabályozás olyan
folyamatokat indít be, amelyek az eddigieknél is nagyobb problémák elé állítják
az emberiséget? Képes lehet-e egy több ezer éves tradíciókon épülő társadalom
adaptálni a drasztikus gyermekvállalási előírásokat?
Tanulmányomban
elsősorban a fenti kérdésekre keresem a válaszokat, a kínai születésszabályozás
rövid áttekintése, a filozófia, családi háttér felvázolásával, valamint a
kérdéssel kapcsolatosan napjainkban felmerülő problémák
ismertetésével.
Kínában a nagy éhínségek
időszakában, az 1950-es években került először a politikusok érdeklődésének
középpontjába a születésszabályozás. 1949 és 1995 között félelmetes méretű
népességnövekedést élt meg az ázsiai állam. A negyvenes évek végén
megközelítőleg 450 millió fő lakta a „Középső Birodalmat”, ez a szám közel
megháromszorozódott nem egészen 50 év alatt, és 1995-ben 1,2 milliárd lakossal
kellett számolni.
Az ötvenes években a
tudósok már képesek voltak a megfelelő előrejelzésekkel figyelmeztetni az éppen
csak megszületett népköztársaság vezetőit a lakosság túlszaporodásából következő
mérhetetlen problémákra. Azonban a reakciók felemásra sikeredtek. Mao Ce-tung, a
kommunista Kína vezetője kettős tűz közé szorult. Egyrészről a gazdasági és
társadalomtudományi szakemberek folyamatosan készítették feljegyzéseiket a
lakosság lélekszámának korlátok nélküli növekedése által kiváltott
nemzetgazdasági problémákról, a párt felső vezetéséhez azonban vajmi kevés
jutott el ezekből, ami nem is csoda, hiszen aki a pártideológiával a
legcsekélyebb mértékben is ellentétes irányú véleményt próbált kifejteni, arra
azonnal súlyos büntetést mértek. Másrészről ugyanakkor ott voltak világuralmi
törekvései, amelynek fundamentumai rendkívüli mértékben meggyengültek. 1953-ban
meghalt Sztálin, akivel ugyan ki nem állhatták egymást, ennek ellenére mégis
biztos támpontként szolgált Maónak és rendszerének. Ugyanebben az évben aláírták
a koreai háborút lezáró tűzszünetet, amely konfliktus minimum négyszázezer kínai
katona halálát követelte. Mao mind a bel-, mind a külpolitikai színtéren
meggyengült. Képzett, a klasszikus kínai irodalmat, filozófiát és kultúrát
ismert emberként – különlegesen kialakított ágya volt, amelyben stószokban
állhattak a könyvek – tisztában volt azzal, hogy milyen megosztó hatással lehet
a kínai társadalomra, ha születésszabályozási rendszert kívánnak bevezetni,
ennek következtében hezitált. Kialakult egy húzd meg, ereszd meg állapot,
amelyben igazából nem tudott végleges döntés megszületni. Hol korlátozták a
gyermekvállalást, hol szabadjára engedték. Ugyanakkor nem számoltak azzal, hogy
a nem egyértelmű központi szabályozás – főként egy olyan államban, amelybe az
évezredeken keresztül a szoros központi irányítás belegyökerezett – súlyos
problémákat okozhat. Sarlatánok, áltudományos emberek sokasága jelent meg,
úgymond szakértőként. Egy ízben például egy népi gyógyász azzal a javaslattal
állt elő a legmagasabb szintű állam- és pártvezetés felé, hogy kötelezzék az
asszonyokat a mindennapi élő ebihalnyelésre, mivel bizonyos ősi praktikák
szerint ez hosszabb távon terméketlenséget eredményez.
A kérdésben
eluralkodó áldatlan állapotokat végül Mao túlzott világhatalmi vágyainak
kielégítési szándéka oldotta meg. Az elnök úgy határozott, hogy Kínának, illetve
a nemzetközi proletárforradalomnak az teszi a legjobb hatást, ha a kínaiak minél
többen vannak. Így az első kínai születésszabályozási próbálkozások a hamvukba
haltak. Különösen kellemetlenné tette a helyzetet, hogy éppen egy olyan
időszakban nem sikerült a lélekszám drasztikus emelkedését, ha nem is
megállítani, de legalább minimális korlátok közé szorítani, amikor a vezetés
minden eszközt az ipari fejlődésnek, illetve az atombomba kifejlesztésének
rendelt alá. A fejlesztésekhez pénzre volt szükség, a pénzhez pedig
kereskedelemre. A növekvő lakosságszám ellenére szinte korlátlanul
értékesítették a gabonát. Mao 1953 októberében a következő utasítást adta a
Külkereskedelmi Minisztériumnak:
„Ami az ország
lakosságának túléléséhez szükséges árucikkeket illeti (pl. gabona, szójabab és
növényi olaj), igaz ugyan, hogy el kell látnunk a kínai népet, de nem lehet
kizárólag erre helyezni a hangsúlyt… Minden módot meg kell találnunk arra, hogy
exportálható mennyiséget szorítsunk ki…”[2]
Miközben a vezetés ilyen
utasításokat adott ki, aközben a nép korlátlanul szaporodott, dolgozott és
éhezett. Mérhetetlen szenvedés szakadt Kínára. Tömeges éhhalál várt az
emberekre. A túlnépesedési probléma első jelzéseit követően öt év telt el a
fentebb vázolt módon, kezeletlenül, és 1958-ban megindult a „nagy ugrás”
politikája, amely még sokkal nagyobb terhet helyezett a lakosság vállaira.
A népesedési politika továbbra is követte a minél több kínai éljen a Földön
elvet, ugyanakkor a megszorítások még tovább durvultak. A néptől
mértéktelenül vonták el az élelmet, ahogy Mao mondta: „Szerintem helyes, ha az
emberek kevesebbet esznek. Mi értelme sokat enni és nagy pocakot növeszteni,
mint a külföldi kapitalisták a karikatúrákon?”[3]
Szinte az országban található összes élelmiszert exportálták, a maradék nagy
részét pedig az atombomba-kutatáshoz szükséges alkohol előállítására használták
fel. A következmények rettenetesek voltak: a hivatalos adatok 11 millió
éhhalállal számolnak, egyes elemzők azonban úgy vélik, hogy a nagy ugrás kettő,
illetve a kiigazítási politika első két éve alatt, 1958 és 1962 között a népi
kohók idején, a nagy munkálatok időszakában a kiéhezett, embertelen
munkakörülmények között 38 millió áldozattal kell számolni, akik közvetve vagy
közvetlenül, de az élelmiszerhiány következtében vesztették
életüket.
Látható, hogy a
születésszabályozás elmaradása közvetlenül nem okozott súlyos éhínséget,
ugyanakkor párosulva a mértéktelen elnyomással, hatalmas pusztítást végzett. De
vajon lehetséges-e egyáltalán hosszabb távon radikális születésszabályozást
végrehajtani az ázsiai kultúrában? Lássuk, milyen ideológiai táptalajjal kell
szembesülnie annak, aki új családmodell bevezetése mellett kötelezi el magát
Kínában.
A drasztikus
születésszabályozás, az egykepolitika vajon fenntartható-e egy olyan országban,
amelyet évezredes filozófiai tanok hatnak át? Milyen kilátásokkal bír ez a
politika ott, ahol a család képezi a legnagyobb értéket? Ráadásul nem a szimpla,
egygyermekes család, hanem a nagycsalád. Lássuk, melyek azok a ma is élő
társadalmi értékek, amelyek Kínában éppen a születésszabályozással ellentétes
irányban hatnak.
A kínai néplélek
kialakulására a legmélyebb befolyást a konfuciánus filozófia gyakorolta.
A filozófiai iskola alapítója az i. e. 551 és 479 között élt és alkotott
Konfuciusz (K’ung K’iu), aki minden idők legkiemelkedőbb és legjelentősebb kínai
bölcselője volt. Elveinek leghitelesebb gyűjteménye a Lunyu (Lun-jü).
A mintegy húsz fejezetre tagolható művet nem tudni pontosan, mikor is
állították össze. A K’ung K’iu megrögzött követőjének tartott Mengzi
mondásait tartalmazó, annak tanítványai által az i. e. III. században
összeállított műben például semmiféle utalás nem lelhető fel arra vonatkozólag,
hogy a korban ismert lett volna a Lunyu. Valószínűsíthető, hogy ekkor még
csak szájról szájra jártak K’ung K’iu életfilozófiai elvei.
A legvalószínűbbként az tételezhető fel, hogy a Lunyu megközelítőleg
négyszáz évvel K’ung K’iu halála után keletkezett. Figyelembe véve az
összeállítás becsülhető időpontját, fenntartásokkal kell kezelni magának a
mesternek a személyét és azt is, hogy elvei mennyire az ő tényleges világnézetét
tükrözik vissza.
A mű első
fejezetének második szakaszában, vagyis rögvest a kezdet kezdetén találkozhatunk
azzal a gondolati sorral, amelyre az egész filozófiai irányzat talppontjaként
lehet tekinteni.
„Ami az embereket
illeti, nagyon kevesen vannak olyanok, akik szülőtisztelők és testvérszeretők
ugyan, de a feljebbvalókkal mégis ellenkezni szeretnének. Olyan ember pedig, aki
a feljebbvalókkal ellenkezni nem szeret, de zavargásokat támasztani igen,
egyáltalán nincsen. A nemes gondosan ügyel a dolgok alapjára. Ha az alap
áll, akkor megéled az erény. Márpedig a szülők tisztelete és a testvériesség az
emberség alapja.”[4]
A kijelentés
magában hordozza azon nézetet, hogy az állam egy nagy család, amelynek alapja az
emberség és az erény.
Az erény pedig nem más,
mint olyan emberség, amelynek mozgatója az ősök, az idősebb, a szülő tisztelete
és becsülése. A legjelentősebb feladata egy gyermeknek: tisztelni a
szüleit. Ahogyan a mester mondta: „A fiatal ember otthon tisztelje a
szüleit, házon kívül tisztelje az idősebbeket.”[5]
Vagy, egy másik példaként jelenik meg, a fiúi szeretet mibenlétére adott
válaszban ugyanannak a hangsúlyozására: „A szülőknek egyedül attól kelljen
tartaniuk, hogy (fiuk) megbetegszik.”[6]
A szülők iránti
szeretet és tisztelet folyamatosan vissza- és visszatérő momentumként jelenik
meg a szövegben is, követve azt a keleti szokást, amely a szó vagy a gondolat
ismétlését nem kerülendő hibaként, hanem a fontosság hangsúlyozásaként és
kiemeléseként kezeli.
Szintén a család
fontosságát és a gyermeki kötelességet kiemelő gondolatként tűnik fel az
abszolút hűség eszméje, amely bármiféle, a szülőkkel való szembeszegülést
megengedhetetlennek titulál és kiiktat a társadalmi
életből.
„Szüleidet szolgálván
hibáikra szelíden figyelmeztesd őket. Ha látod, hogy semmiképpen nem akarnak rád
hallgatni, akkor kettőzd meg tiszteletedet anélkül, hogy visszavonnád
(tanácsodat). Még ha ők rosszul bánnak is veled, nem szabad zúgolódnod
ellenük.”[7]
Mint ebből a néhány
idézetből is látható, a konfuciuszi filozófia a legalapvetőbb társadalmi
építőelemként nem az individuumot tekinti, hanem egy ennél sokkalta összetettebb
és bonyolultabban megkomponált talapzatra helyezi azt. A szülő és a testvér
tisztelete és szeretete megteremti mikroszinten a társadalom alapját, vagyis a
családot. A családok pedig egymással való kapcsolatuk folytán makroszinten
kialakítják a birodalmat alkotó „hipercsaládot”, amely a kínai felfogás szerint
legjobban megfelel az univerzum általános leképzésének. Ez adja a konfuciánus
állam-filozófia alfáját és ómegáját, a patriarchális családok hierarchikus
állammá szervezett hálózatát. Az eszme pedig a mai napig is elevenen él a
társadalomban.
Fentebbi
gondolatmenetemet alátámasztja a kínai nyelv is, mivel a nyelv mindig követi a
társadalmi berendezkedés és felfogás változásait, s egy az egyben leképezi s
konstruálja a valóságot. Ennek értelmében a társadalom szó individuumok által
alkotott egységes közösségre utal, amely egy állam életében annak fő
összetevőjeként jelenik meg. Csakhogy a mai kínai nyelvből hiányzik a társadalom
kifejezés mint önálló, egzakt fogalom. Helyette „a társadalom fogalmának a kínai
nyelvben még legjobban megfelel ennek a két szónak összetétele:
»állam-család«”.[8]
Újabb fogódzót jelent, ha tüzetesebb vizsgálatnak vetjük alá a „guo jia”
kifejezést. A szóösszetétel hármas jelentéstartalommal bír: kifejezi az
államon, az országon kívül a nemzet fogalmát is. Ha mélyrehatóbban
tanulmányozzuk a kifejezést, akkor abból kitűnik, hogy az összetétel egyik
tagja, a „jia” nem mást jelent, mint „család”. Vagyis egy nép társadalmi
csúcsszerveződésének kifejezőeszköze a kínai nyelvben a „család” fogalomra
épül.
A fenti két rövid
elemzést tekintetbe véve – ha elfogadjuk, hogy a nyelvi formák leképezik a
társadalmi struktúrákat – úgy vélem, hogy a
A buddhizmus Kínába
is elementáris erővel tört be, akárcsak Ázsia más vidékeire. Mégis, Kína
„megállította” az indiai vallást, értem ezt akként, hogy a kínaiak minden
külföldről érkező „terméket” a saját ízlésüknek megfelelően formálnak,
alakítanak. Ugyanez történt a buddhizmussal is, egy sajátos kínai ága alakult
ki. Egy olyan ág, amely pontosan azokat az értékeit erősítette fel, amelyek az
ősi kínai filozófiai irányokkal megegyező értékrendszert
alkottak.
A kínai buddhizmus
hamar megtalálta a kapcsolódási pontot a konfucianizmussal, éppen annak
legalapvetőbb vonásának társadalmi érvényesülését fokozta. Ugyanis a buddhizmus,
s főleg a kínai buddhizmus, erőteljesen kiemeli a szülők tiszteletét és
megbecsülését. Olyannyira, hogy a kínai buddhisták azt állították, hogy ők
sokkal szülőszeretőbbek, mint a konfuciánusok, mivel nemcsak azt tartják
fontosnak, hogy a gyermek a szülő fiziológiai szükségleteit kielégítse, hanem
azt is, hogy a lelki megtisztulásukat is elősegítse.
A példákat
hosszasan lehetne sorolni, azonban talán a fenti példák is kellőképpen
meggyőzőek ahhoz, hogy elfogadjuk, hogy a kínaiak gondolkodásának,
életvitelének, mindennapjainak alfája és ómegája a család.
Ebben a speciális
környezetben érthető, hogy a népesség túlszaporodásával kapcsolatos probléma
egészen Mao 1976-ban bekövetkezett haláláig központi szinten eltussolásra
került. A népi előítéletekkel, szokásokkal, babonákkal szakítottak Mao
utódai és megnyitották az utat az állami születésszabályozás
előtt.
A Teng Hsziao-ping
nevével fémjelzett, 1979-ben megkezdett reformok első évében bevezették a ma is
érvényben lévő születésszabályozási törvényt. Ennek értelmében kötelezővé tették
a városi lakosok számára az egygyermekes, a vidéki lakosság számára a
kétgyermekes családmodellt. A népességszabályozás további fontos
eszközeként jogszabályban is rögzítették, hogy a nők 20 éves kor felett, a
férfiak pedig 22 éves koruktól házasodhatnak. Az előírások nagyon szigorúak,
magas pénzbüntetésre számíthatnak azok, akik „túlvállalják” magukat
gyermektéren. Ellenben azok a családok, amelyekben a házaspárok az első élve
született gyermek világrajöttét követően sterilizáltatták magukat, jelentős
állami, elsősorban pénzbeli juttatásokban részesülnek. Az új, a népre
kényszerített egygyermekes családmodell azonban alapjában ellentétes a kínaiak
hagyományaival, a néplélekkel. Közel harminc évvel a szabályok bevezetését
követően sokatmondó következtetéseket lehet levonni arról, hogy hatásos volt-e,
vagy éppen kudarcot vallott-e a születésszabályozási rendszer, továbbá hogy a
jövőben milyen következményei lehetnek az
egykepolitikának.
Az állam óriási
összegeket fordított arra, hogy megreformálja a családi rendszert. Létrehozták
az Állami Népesedési és Családtervezési Bizottságot, amelynek feladata a
reformok végrehajtása, illetve felügyelete, valamint a népszerűsítő kampányok
megszervezése. A kommunista Kínában természetesen a propaganda
megszervezése nem jelenthetett gondot. A pártrendezvények rendszeres témája
volt az új családpolitika, folyamatosan népszerűsítették a kései házasságokat.
A párt propagandistái igyekeztek olyan közhangulatot teremteni, amelynek
révén a közhangulat a többgyermekes házaspárok ellen fordult. A kulturális
forradalom óta tudjuk, hogy a kínai közvéleményt könnyű fanatizálni. Egyébként
is igaz a kínaiakra, hogy könnyen képesek bármiért rajongásig lelkesedni, majd
ezt követően egy új, akár teljesen ellentétes dologért ugyanúgy akár a vérüket
is adni. A párt apparátusának elsősorban a nagyvárosok lakosságának körében
sikerült elérnie, hogy az a közvélemény erejével gyakoroljon nyomást a
többgyermekes családokra. Az országban szerteszét óriásplakátok ezrei hirdetik a
gazdag és kicsi család előnyeit a maradi, szegény és nagy családdal szemben.
Vidéken orvosok százai járják a falvak poros utcáit és tartanak felvilágosító
előadásokat az egyszerű népnek arról, hogy vajon mi is okozhatja az elképesztően
magas népszaporulatot, valamint ingyen osztogatják a fogamzásgátlókat. Államilag
dotálják a terhességmegszakítást vállaló asszonyokat, párokat. Pártszintű
szervezésben és támogatásban részesülnek azok a női alakulatok, amelyeket abból
a célból hoznak létre, hogy ellenőrizzék a vidéki lakosság között az asszonyok
havi ciklusainak meglétét. Sajnálatos módon túlkapások is előfordultak és
nemegyszer előfordult, hogy a pekingi vezetésnek maximálisan megfelelni kívánó
helyi hivatalnokok túlbuzgóságukban kényszerabortuszt hajtattak végre azokon az
asszonyokon, akik az egygyermekes állami családpolitikával
szembeszegültek.
Gungxi tartományban a
közelmúltban is voltak hasonló, erőszakos események. Egy nemrégiben bevezetett
szabályozás szerint az állami szinten előírtnál is szigorúbb szabályokat
érvényesítenek a születsészabályozás terén. Több beszámoló született arról, hogy
a túlbuzgó hivatalnokok nők tucatjait kényszerítették arra, hogy terhességük
kilencedik hónapjában vessék alá magukat művi abortusznak.[9]
Volt az áldozatok között olyan is, akit csak azért, mert nem volt férjnél.
A tartomány egyik megyei önkormányzata még tovább fokozta a büntetést, a
kvótán felüli gyermekért 70 ezer jüanos pénzbírság jár, amely több mint 1,6
millió forint. A túlnyomóan szegény emberek által lakott területen sokan
nem tudják kifizetni a büntetést, ezért elrettentésül az önkormányzat úgy
határozott, hogy amennyiben egy család nem képes fizetni, akkor a teljes
vagyonelkobzást, esetleg vagyonmegsemmisítést róják ki
rájuk.
Országos szinten is
fokozták az utóbbi időben a törvény betartatása érdekében alkalmazott szigort.
Egy vizsgálatot követően 500 tagot kizártak a Kínai Kommunista Pártból, 395 főt
ezen túlmenően az állásából is eltávolítottak, hét országos, illetve helyi
törvényhozó pedig politikai státusát is elvesztette, az indok a
születésszabályozási törvény be nem tartása volt.
A nagyvárosokban
viszonylag sikerrel is járt az új politika megvalósítása, ugyanakkor egy percre
sem szabad elfelejteni, hogy Kína összlakosságának mindössze 30 százaléka él a
nagyvárosokban. A jómódban élő, kis pufók, selyemmel ruházott gyermekeket
ringató, velük a nagyvárosok parkjaiban sétálgató büszke szülők a modern Kína
jelképei. A szülők és az állam minden reményüket ezekbe a gyermekekbe
helyezik, azokba a gyermekekbe – akiket a köznyelv „kicsi császárok”, „kicsi
hercegek” és „kicsi hercegnők” néven emleget –, akik már egy más családmodell
szerint szocializálódnak és akiket szüleik minden földi jóval elhalmoznak, akik
erősen túlsúlyosak és elkényeztetettek. A szülők bármit megadnak a
gyermeknek, amit az kér, sőt ha nem kér semmit, akkor is a két szülő és a négy
nagyszülő lesi a gyermek minden mozdulatát, hiszen abban ők is hisznek, hogy
emlékük csak akkor maradhat fenn, amennyiben van a családnak leszármazottja. Az
ősi beidegződések azonban élnek. A hagyomány szerint a gyermek a
folyamatos, egész élete folyamán átívelő alázaton túlmenően azzal tiszteleg
leginkább a szülei és az ősök emléke előtt, hogy örököst – fiú örököst – hagy
hátra, aki biztosítani tudja, hogy az elődök emlékezete fennmaradjon. Csakhogy,
az egyke-generációval ezek a hagyományok megtörni látszanak. A klasszikus
életforma képviselői természetesen elképedve bámulják az új Kína prominenseit,
és meg is mozdulna kezükben a nád- vagy bambuszpálca látva, hogy a jövő
reménységei semmibe veszik azt az életmódot, amely több évezredes töretlen
történelmet biztosított a kínai népnek.
Természetesen azzal is
számolni kell, hogy a XX. század közepén bekövetkezett baby-bumm következtében,
ha ténylegesen minden házaspár csak egy gyermeket vállal, akkor is még
évtizedeken keresztül növekedni fog a lakosság lélekszáma, hiszen nagyon nagy
számban éppen a reformok bevezetését követő években léptek be a termékeny
korba.
Ugyanakkor mindinkább
látszik, hogy a vidéki lakosság körében nem talált megértő fülekre az új
családpolitika. A fentebb vázoltak ellenére is könnyen játsszák ki az
állami ellenőröket, és mind nehezebb meggyőzni az egyszerűbb néprétegeket arról
is, hogy nem a sok gyermek a záloga annak, hogy nem fognak idős korukban
éhezni.
Ugyanakkor a kvótán
felüli gyermek után járó büntetést nem, vagy csak hatalmas áldozatok
vállalásával tudnák kifizetni a rendkívül szegény népréteghez tartozó emberek.
Így sokuk egy másik megoldást választ, a megengedettnél jóval korábban
házasodnak a párok, hogy a várva várt fiúgyermek mihamarabb bekerülhessen a
családba. A korai házasságot a hatóságok sem kezelik annyira szigorúan,
mint a gyermekvállalás kérdését, ezen túlmenően pedig elkendőzni is könnyebb a
tényét.
Egy újabb óriási
problémaként jelent meg, hogy mint azt fentebb említettük, a kínai közvélemény,
túlmenve ezen, az ázsiai kultúra a nőket nem kezeli egyenrangú félként a
férfiakkal szemben, sőt ezek a társadalmak rendkívül férfipártiak. Az
ultrahangos vizsgálatok elterjedésével nagyon nagy mértékben emelkedett meg az
ázsiai országban az abortuszok száma. Mivel az egykepolitika a lánycsecsemőt is
egy gyermeknek tartja, a családok viszont nem, ezért a házaspárok túlnyomó
többsége a terhességmegszakítás mellett kötelezte el magát abban az esetben,
amikor az orvosi vizsgálatok a magzat női nemhez tartozását igazolták. 2003-ban,
éppen ebből az okból kifolyólag kormányzati beavatkozásra volt szükség. Törvényt
alkottak a nőnemű magzatok védelmének érdekében. A megalkotott jogszabály
tiltja, hogy az anyán abortuszt hajtsanak végre, amennyiben nőnemű magzatot hord
a szíve alatt, kivéve természetesen, ha valamilyen súlyos orvosi komplikáció
esete áll fenn. Továbbá a törvény azt is megtiltotta, hogy a
szülész-nőgyógyászok a terhességi szűrés alatt ultrahangos vizsgálatot
folytassanak a magzat nemének megállapítása céljából. Sajnálatos módon, egy
jobbára eltitkolt tényt nem tud a törvény megakadályozni, sőt inkább fokozza
azt. A lánycsecsemők halandósági mutatójáról van szó, amely elkeserítő
méreteket ölt. Sok család él ezzel a módszerrel, egyszerűen halálra éheztetik a
lánygyermeket, annak érdekében, hogy egy új gyermekáldás során esetlegesen
fiúgyermekkel gyarapodhasson a família.
A jogszabály
megalkotására égető szüksége volt a kínai társadalomnak, ugyanis 2003-ban a
nőnemű magzatok művi abortusszal történő elhajtásából kifolyólag egy
megszületendő leánygyermekre száztizenhét megszülető fiúgyermek jutott,
ugyanakkor ismeretes, hogy világszinten vizsgálva a fiúgyermekek aránya éppen
ellentétes tendenciát mutat. Mára szerencsére az arányszám a szigorú
rendelkezéseknek hála sokat javult, és 112 fiúgyermekre már 100 leánygyermek
jut, de vannak olyan régiói is az államnak, ahol ugyanez a szám még mindig
120-130 fiú – 100 leány arány körül mozog. A következmények a laikus
szemlélő által is prognosztizálhatóak, míg a szakemberek elképesztő demográfiai
katasztrófát jeleztek előre. Kimutatásaik szerint 2020 körül a kínai
társadalomban több mint 50 millió férfi egyszerűen azért marad majd agglegény,
mert a korosztályában tapasztalható nőhiány következtében egyszerűen esélye sem
lesz arra, hogy párt találjon magának. Az előrejelzéseket követően a kormányzat
további lépéseket volt kénytelen tenni a már megszületettek védelmében, ennek
eredményeként 2001-ben a homoszexualitást törölték a büntető törvénykönyv által
nevesített bűncselekmények közül. Sanghaj városában a homoszexuálisok aránya
olyan mértékűvé vált, hogy többen megkérdőjelezték San Franciscónak a
homoszexuálisok központjaként történő nyilvántartását.
Milyen következményekkel
járhat az, ha a társadalomban a férfiak aránya ilyen magasan lépi túl a
demográfiai egyensúlyi szintet? A probléma jelentőségét mutatja, hogy
nemzetközi szinten foglalkoztatja a biztonságpolitikai szakembereket a kérdés.
A demográfiai kutatások azt látszanak igazolni, hogy mintegy ötven éve
világszinten folyamatosan és stabilan csökken a fiúmagzatok aránya a fejlett
világban. A magyarázat nem olyan egyszerű, mint arra, hogy Kínában miért
csökken a lánygyermekek aránya. Annyira nem, hogy nem is találnak rá
kézzelfogható magyarázatot a demográfusok. Az Amerikai Egyesült Államokban az
utóbbi 38 év során 140 ezerrel, míg Japánban 130 ezerrel született kevesebb
fiúgyermek, mint leány. A kérdést genetikusok bevonásával vizsgálták, s
annak ellenére, hogy biztos magyarázatot nem találtak, a feltételezések azt
mutatják, hogy a hímnemű magzatok esetében a magzatburok jóval sérülékenyebb,
így a magzatok sokkal inkább érzékenyek az anyát ért külső hatásokra, mint a
nőnemű magzatok. Természetesen a világ egészét vizsgáló kimutatások –
bármennyire is szeretnénk – nem oldják meg a kínaiak égető problémáit.
A nők alacsony létszáma nemcsak Kínát érinti, hanem az egész
délkelet-ázsiai régiót. A demográfiai vizsgálatok úgy találták, hogy a
délkelet-ázsiai régió országaiból több mint 80 millió, egyes kutatók szerint 90
millió nő hiányzik jelenleg.
A biztonságpolitikai szakemberek
meglehetősen borúlátóan látják a jövőt. Már jelenleg is tapasztalható tendencia
a lánykereskedelem növekedése, illetve a prostitúció, sőt mindinkább a
gyermekprostitúció ugrásszerű növekedése tapasztalható. A szervezett
bűnözői körök pedig hatalmas pénzeket tesznek zsebre a nők kizsákmányolásából.
Nagyipari keretek között zajlik a feleségkereskedelem, amelynek során távoli
vidékekről szállítanak arát a jó pénzt fizető megrendelőnek. Több szakértő úgy
véli, hogy háborús konfliktusokhoz is vezethet hosszabb távon a nemek túlzott
aránytalansága.
Az egyedülálló férfiak
sorsát tovább nehezíti, hogy a kommunista párt alapvetően rendszeridegenként
kezeli őket, sőt a rendszerellenes egyének egyik potenciális táborát látja
bennük.
Ugyanakkor vannak, akik
a rendszer asszisztálásával vonják ki magukat a törvény alól. A jogszabályi
keretek ugyanis pénzbüntetést írnak elő a második gyermek vállalásától kezdve.
Azonban, mint ismeretes, a kínai kommunizmus másként működött, másként működik,
mint az Európában megismert politikai rendszer. A kínai államosítás során,
a nagyüzemek, gyárak ugyan állami tulajdonba kerültek, de legtöbb esetben a
vezetés megmaradt az eredetileg a létesítményt birtokló vállalkozó család
kezében, valamint a kisvállalkozások működésére is sok példa található. Könnyen
érthető, hogy ezeken az alapokon építkezve a mai állami vezetés meg tudja
valósítani a kommunista elvek, illetve a kapitalizmus összeolvasztását.
A piacgazdasági elvek alkalmazásának köszönhetően kialakult egy mind
nagyobb számú újgazdag réteg. Kínában a társadalmi szakadék óriási, a gazdagok
nagyon gazdagok, a szegények nagyon szegények. A gazdagok pedig kezdik
ismét felfedezni az ősi civilizációjuk értékeit, bennük nem lehet elnyomni az
évezredes szokások követésének vágyát. Ők azok, akik az egygyermekes limitet
rendszeresen túllépik és könnyen ki is fizetik az ezért a fejükre kirótt állami
büntetéseket. „A gazdagok és a hírességek körében rendkívül gyorsan
növekszik a többgyermekesek aránya. Tíz százalékuk már a harmadik gyereknél
tart.”[10]
Az Állami Népesedési és
Családtervezési Bizottság Nemzetközi Együttműködési Osztályának igazgatója 2008
decemberében tett nyilatkozatot azzal kapcsolatban, hogy emberi jogokat nem sért
a kínai állam családpolitikája, ezen túlmenően „a családtervezési politika
nélkül Kína nem tudná biztosítani a megfelelő társadalmi jólétet minden egyes
újszülöttnek”.[11]
A hivatalos
állásponton túlmenően természetesen vannak más nézetek is. Egyes kutatók szerint
egy teljesen új fajtája alakulhat ki a társadalomnak abban az esetben, ha a
családtervezési és születésszabályozási politika a továbbiakban is érvényben
marad. Ebben a társadalomban nem lesznek testvérek, unokatestvérek, nagynénik,
nagybácsik, unokaöcsök és unokahúgok. A gyermekek mindösszesen hat
rokonnal, két szülővel és négy nagyszülővel fognak rendelkezni. Mint feljebb már
láttuk, ezek a rokonok ráadásul egymással versenyre kelve kényeztetik a
gyermeket, akik a szociológus szakértők szerint egy olyan közegben nevelkednek
ezáltal, amely nem tanítja meg őket a felelősségvállalásra. Nemcsak társadalmi
szintű felelősségérzet-hiányról van itt szó, a közvetlen családon belüli
felelősség hiánya is prognosztizálható. Ennek eredményeként a jelen termelő
társadalmi rétegei öregségük idejére magukra maradhatnak, továbbá gazdasági
szinten beláthatatlan katasztrófát idézhet elő egy olyan rendszer, amelyben egy
munkaképes korú állampolgárnak hat másikról kellene gondoskodnia. Ebben a
kontextusban viszont még kevés is a kínai gyermek.
A kép nagyon
összetett, egyrészt a Föld lakosságának közel harminc százalékát a Kínai
Népköztársaság állampolgárai teszik ki, ez mintegy 1,3 milliárd fő. Ezzel
szemben az eltartásukra hivatott szántóföldek mennyisége mindössze a Föld összes
szántóterületének 7 százaléka. Ugyanakkor az utóbbi 31 év során a
születésszabályozásnak köszönhetően minimálisan 338 millió kínai nem született
meg. A társadalomban súlyos nemi aránytalanságok
tapasztalhatók.
A helyzet
tragikusságát árnyalja egy harminc év körüli kínai férfi nyilatkozata: „Hogy
milyen nőt szeretnék? Nem számít! Annyira nehéz ma nőt találni. Szeretnék egyet,
ez minden!”[12]
A mély elkeseredést, az emberhez méltó élet lehetőségeinek teljes körű
beszűkülését lehet érzékelni a fiatalember szavaiban. Olyan alapvető
szükségletek kielégítésére nem nyílik meg a módjuk ezeknek a férfiaknak,
amelyekről ugyan egyetlen tudós, jogtudós sem beszél a fejlett, nyugati
világban, azonban a kelet-ázsiai, délkelet-ázsiai régióban látens problémaként
jelentkezik. Alapvető emberi, emocionális, illetve szexuális szükségleteiket
ezek az emberek nem önnön hibájukból, fogyatékosságukból, érzelmi
hiányosságaikból nem tudják a megfelelő módon érvényesíteni, nem, nekik
egyszerűen lehetőségük nincsen rá. A probléma igazából itt ölt új arcot.
Lehet-e biztosítani az embereknek bizonyos emocionális szükségletek
kielégítésének lehetőségére irányuló jogot? Kell-e biztosítani ezeket?
Lehetséges-e, hogy az emberi jogok egy újabb generációjaként a párválasztás
lehetőségének jogát lenne szükséges biztosítani?
A születésszabályozás kínai módszerének
sikerességéről, illetve sikertelenségéről a viták folynak. A különböző
szakértők álláspontjait összevetve azonban úgy tűnik, a Kínai Népköztársaság
vezetésének a jövőben is nagyon égető problémákkal kell szembenéznie, ha meg
kívánja teremteni a demográfiai egyensúlyt, illetve ezzel párhuzamosan a
túlnépesedésből következő katasztrófát is el kívánja
kerülni.
[1] Amartya Sen: A fejlődés mint szabadság, Budapest, Európa Könyvkiadó, 2003, 317.
[2] Chang, Jung – Halliday Jon: Mao az ismeretlen történet, Budapest, Európa Könyvkiadó, 2006, 410.
[3] uo.: 463.
[4] Konfuciusz: Beszélgetések és mondások, Szukits Könyvkiadó, 1995, 10.
[5] uo.: 11.
[6] uo.: 16.
[7] uo.:, 31.
[8] Lin, Yutang: Mi kínaiak, Budapest, Tercium Kiadó, 2002, 191.
[9] http://www.netbaby.hu/Article.aspx?id=516
[10] http://www.geographic.hu/index.php/fotopalyazat/fotopalyazat/nyomtathato.php?act=napi&id=9305
[11] http://www.fn.hu/kulfold/20081202/kina_szerint_nem_jogellenes/
[12] http://itthon.transindex.ro/?cikk=4487