Gángoly
Attila
Mindhalálig horror
1
Vitathatatlan tény, hogy Howard Philip Craft sötét hangulatú életműve a gáncsoskodások ellenére is a világirodalom nem kanonizált, de annál olvasottabb részévé válik.
Ám az én helyzetemben ez merő utópia.[1]
Bár Crafthoz hasonlóan az a keresztem, hogy nehezen, fogcsikorgatva írok, és a sors is alaposan próbára tesz, alkotókedvem forrása kiapadhatatlannak tűnik; életkedvemé ellenben kiapadóban van. Holott úgy vélné az ember, hogy e kettő szétbonthatatlan, s akár az idegszálak és hajszálerek pókhálóit, csak a végső perc képes elválasztani őket.
Elismerem, kissé zavaros, amit írok. No de ha már a hálóknál tartunk, nem titkolhatom el fölfedezésemet: a világhálón bolyongva még egy magyar Craft-honlapra is ráakadtam. Hihetetlen, ám néhány irodalombarátnak itt, a Kárpát-medence közepén sincs okosabb dolga, mint hogy a viharos Rhode Islandon több emberöltővel korábban alkotó (pontosabban szenvedő) jenki rémmeseíróval foglalkozzon.
Mi tagadás, tüzetesen áttanulmányoztam a paradoxonoktól hemzsegő honlapot, s éjjeliőri munkámat is maradéktalanul ellátva, a másodvonalbeli Craft-szakértők egyikévé képeztem magam.
A. részlet
„1999-ben ünnepeltük a Hazajáró lelkek zseniális
írója születésének századik évfordulóját. Életéről és nem mindennapi életművéről
dióhéjban a következő mondható el:
1899. augusztus 13-án születik Windfield Craft és Susan
Scott első – és egyetlen – gyermekeként az új-angliai Kingsport városkában, az
Atlanti-óceán szürke hullámaitól ostromolt partokon. A Scottok ősi
fészkének számító tágas családi házban élnek, mely az Angell Street 106. alatt
volt (most célzatosan a 666-os számot viseli).
1903 tavaszán, miközben egy detroiti hotelszobában
tartózkodik, Craft apja – aki a Gorham Silver Társaság utazó ügynökeként
dolgozott – váratlanul megőrül: a Kingsport Hospital elmeosztályán különítik el,
mely kórházat sosem fogja elhagyni…
Ötéves korában a gyermek fölfedezi az
Ezeregyéjszaka szépségét; ideiglenesen az iszlám vonzásába kerül, s arab
hangzású neveket költ; környezetének engedékeny és könnyen zsarolható tagjaitól
is megköveteli, hogy e nevek valamelyikén szólítsák.
Homlokába hulló égővörös tincsei kakukktojásként
különböztetik meg egyívású pajtásaitól. A család poétikus háziorvosa »a
pirkadat és alkony fiának« nevezi, de a költői túlzás ellenére is mély értelmű
kijelentésen mindenki csak zavartan mosolyog.
Nyolcesztendősen veti papírra A palackba zárt
dzsinn c. meséjének első változatát; ugyanakkor verseket kezd írni. Az év
végén a shakespeare-i színház világának véres és kegyetlen oldala ragadja
magával, alkalmasint a III. Richárd kingsporti bemutatójának
hatására.
1908-ban édesapja gyanús körülmények között meghal a
kórházban, ahol bekerülésekor a fásult és minden szakmai szenvedélytől mentes
doktorok a neurosyphilis harmadik fokozatát diagnosztizálták nála. Ám az
orvostudomány mai állása szerint több mint valószínű, hogy a kórisme
elhamarkodott volt.
Craft, aki kiskamaszként sokat lődörög szülővárosának a
gyarmati idők jellegzetességeit őrző kikötőjében, ez idő tájt írja második
prózai »dolgozatát« (A kísértethajó útja). Ősszel iskolába küldik –
kezdetben magántanuló volt –, de egészségi okok miatt csak egy évig járhat a
történetesen rendkívül alacsony színvonalú intézménybe; itt számos
megaláztatásban van része ügyefogyottsága és előnytelen külseje
miatt.
Rokonai szórakoztatására alig tízesztendős fejjel írni és
szerkeszteni kezdi egyszemélyes újságját, a The Scientific Gazette c.
»tudományos folyóiratot«; az első számot kereken egy tucat követi. Papírra vet
egy misztikus detektívtörténetet is (A halhatatlan ember bosszúja),
ám megsemmisíti, mert a nyomasztó, sőt vérfagyasztó környezetfestés ellenére sem
találja – kozmikus értelemben – kellőképp borzalmasnak.
Saját szakállára vegyi kísérletekbe fog, melynek révén
fölfedezi a szerves kémia birodalmát; egyik odaadó nagynénjétől – Craftot egész
életén át agyonkényeztetik a nénjei – kikönyörög egy borsos árú vegytani
fölszerelést is, amiből emeleti szobájában laboratóriumot rendez be. Ekkor írja
az Amerikai Frankeinstein c. »önéletrajzi« rémmeséjét (a gótikus regények
hajmeresztő fordulatainak igézetében). A következő évben valamennyi versét
átdolgozza, ciklusokba rendezi, és gyöngybetűkkel az egyik üres iskolai füzetbe
másolja. Egy kémiai kísérlet során azonban véletlenül meggyullad és elég a
füzet, amit Craft égi jelnek tekint, s a marék hamu fölött szertartásosan szakít
a költészettel…”
2
Büszkén mondhatom, hogy a honlap böngészése megérte a fáradságot, hisz felállítottam merész, minden szempontból rendhagyó elméletemet, melynek − nem túl eredetien − a Craft-jelenség nevet adtam.
Ezalatt fülsértőn recsegett alattam a nagyszüleimtől örökölt, meglazult csavarú, szégyenletes balesettel fenyegető karosszék. Ám én olyan lelkiállapotban voltam, amelyben az ember már nem szokott csavarok meghúzására gondolni; így aztán a világ eresztékei tovább lazulnak…
Mellesleg az említett honlapon komolytalan hozsannával istenítik a szárnyaló képzeletű, de a bennfentes irodalmárok által mégiscsak lesajnált Craftot. Például az általam is idézett internetes szerző (egy magyarra fordított francia, aki a rémségek műfajának bálványimádói közé tartozik) kritikátlanul dicsőíti kedvencét. Végül – teljességgel mértéket vesztve – megállapítja róla, hogy bár írásai „dögletes párát lehelnek”, ő volt minden idők legnagyobb tollforgatója.
Az utolsó bekezdések lényege röviden summázható (le is írja a fellengzős gall): mindörökké Craft!
Más szóval: mindhalálig horror!
B. részlet
„…1913-ban
Craft a Slater Avenue-i bentlakásos iskola tanulója lesz, de a következő
esztendőben nem tér vissza (továbbra is egészségi okok miatt). Egy újsütetű, az
időrendet felbontó, itt-ott az elbeszélői nézőpontokat is váltogató prózai
kísérlettel tesz próbát (A szörnyeteg legendája), valamint fél tucat
cikket és több »esszét« fogalmaz meg a legkülönbözőbb témákban (még csak
tizennégy éves).
Amikor Whipple Scott – anyai nagyapja – meghal, arra
kényszerülnek, hogy eladják az Angell Street-i házat; egy ötszobás lakásba
költöznek ugyanabban az utcában, hogy egy fedél alatt éljenek nagynénjeivel.
Mivel a pénz előteremtése most már nehézségekbe ütközik, Craft magántanórái
véget érnek, s ő – nem kevés ellenállás, sőt heves családi jelenet után – a Hope
Street High Schoolba iratkozik. Ott antikváriumokból (sokszor fáradságos
utánjárással) beszerzett, ronggyá olvasott krajcáros rémregényekbe temetkezik,
tanulmányait elhanyagolva.
Első »igazi« novelláját a világháború kitörésekor veti
papírra (A titkos kínzókamra); ezt egy valóban megtörtént bűneset
ihlette; főhőse nem holmi fiktív rémalak, hanem egy egész Rhode Islandot
rettegésben tartó hírhedt sorozatgyilkos. A novella lélektani felépítése a
szerző életkora ellenére meglepően érett. A fiatal Craft hitelesen
ábrázolja mind a tettes, mind az elrabolt, meggyalázott és halálra kínzott szűz
lányok lelkivilágát. (Itt kell visszautasítanom azt a vádat, hogy az elbeszélő a
gyilkossal azonosul, s kedvét leli a leányok megcsonkításának szokatlanul
naturalisztikus leírásában. Ismeretes, hogy Craft valamennyi művében a szenvedők
és áldozatok pártján áll, hiszen maga is sokat szenved, maga is
áldozat.)
1915-ben megvásárolja élete egyetlen írógépét, egy
fémszörnyeteget, amelyet ritka kitartással mindvégig használni
fog.
A következő évben ír egy olvasói levelet a
Kingsport Journalnak az asztrológia és főleg a horoszkópok védelmében;
kellemes csalódására a szöveget kinyomtatják; ez Craft első publikációja.
Hasonló módon tesz majd közzé (rendszerint okkult tárgyú) cikkeket a
Kingsport Tribune-ban is.
Mindezzel kezdetét veszi az iszonyat alapvetésének
reneszánsza. A meg-megtelő kéziratlapokon pusztulás és borzalom, sivatag és
tengerfenék, halott falvak és néptelen városok látomásai
váltakoznak.
Ám a rettenet legbővebben ömlő forrása maga az élet.
Kimondhatatlan bűnök, bomlott elméjű nők és férfiak, zavarba ejtő hangok a
végtelen éjszakában, no meg hosszú, szívszorító csendekkel teli nappalok.
Kísértettanyák, omlatag klastromok, visszhangos sikátorok, ódon temetők, zordon
tömlöcök, labirintusok – melyeknek nincs középpontjuk –, züllött szerzetesek,
meggyalázott apácák, emberevő vadak és kőszívű gonosztevők.
Tőrőlmetszett grand guignol.
Megáll az idő a Craft-házban, ahol az irodalmi ízlés
legmagasabb fokát az olcsó romantika sajátosan túlfinomított változata
képviseli. A komor, lidérces árnyakkal zsúfolt toronyszoba ablaka már nem
Kingsport poros főutcájára nyílik, hanem kapu a sötét erők álombirodalmának
tájaira, mert a rémségeknek nemcsak történetük, de geográfiájuk is
van…
1917-ben utoljára hagyja faképnél az iskolát, s megírja
A bölcsek kövének mágiája c. művét, mely azonban csak évek múlva lát
napvilágot. Rengeteget olvas, kivált Poe és Bierce novelláit; párhuzamosan
elmerül a ponyvamagazinok univerzumaiban is; mindennek ellenére »valósághű«
korrajzra törekszik. Bár még Chicagóban sem járt, nemhogy a prérin, bámulatos
tájleírások találhatók az ekkortájt keletkezett Drakula a Vadnyugaton
lapjain.
A világháború utolsó szakaszában járunk. Az USA már
második éve áll hadban Németországgal, mikor a vékonydongájú, sőt kórosan
sovány, de ennek ellenére hat és fél láb magas, hórihorgas fiatalember –
idősebbnek hazudva magát – belép katonának a Nemzeti Gárdához. Ám édesanyja
minden követ megmozgat, és sikerül elérnie, hogy fiát rossz egészségi állapotára
tekintettel leszereljék.
1919-ben Craft megírja a hadseregben szerzett
tapasztalatait; a következő évben (sokoldalúsága újabb bizonyítékaként) egy
»stratégiai értekezést« is alkot; sajnos mindkét szöveg
elvész.
1925-ig jobbára csak olvas, és alig mozdul ki otthonról;
noha a búskomorság jelei mutatkoznak rajta, nem hajlandó orvoshoz fordulni. Föl
se merül, hogy állást vállaljon, nagynénjei tartják el. Már-már ép eszét félti a
lidércnyomásos éjszakákon; végül minden erejét összeszedve, aggályos
csiszolgatás után befejezi A kripta lakója című vérbeli horrort. Ez
a klasszikus hagyományokat követő rémtörténet váratlan gyorsasággal meg is
jelenik a frissen alapított Ghost Stories magazin hasábjain, a
főszerkesztő pedig lelkes gratulációt és szerény honoráriumot küld a szerzőnek,
további kísértethistóriákat rendelve tőle.
Új korszak kezdődik Craft
életében…”
3
Teóriám, melyről hosszabb lélegzetű tanulmányt is készülök írni (persze csak készülök, de sose fogok), nagy vonalakban a következő:
A Craft-jelenség azonos a Jézus-jelenséggel. A világirodalomban megfelelője a Kafka-féle lemeztelenített dramaturgiájú „forgatókönyv” (mely egyszersmind az ősregény egyik fejezete is). Miről van szó? Nos, e ragyogó, de pőreségében annál szívszorítóbb forgatókönyv menete jelenetről jelenetre így fest:
I. A zseniális mester felbukkan, ám kiváló képességeiről nem vesz tudomást a világ.
II. Idővel néhány „tisztánlátó” felismeri a mester lángelméjét; kialakul a beavatottak szűk köre.
III. Halála után a tanítványok széltében terjesztik a méltatlan bánásmódban részesült lángelme „művét”.
IV. Az állhatatos hírverés nyomán megtörténik az áttörés, majd a kanonizálás, mely az örök igazságot látja megtestesülni a mester minden mozdulatában.
A Craft-jelenség e sorok írásakor az „utolsó felvonás” színrevitele előtt áll. H. P. Craft helyi Szent Pálja az az August D. volt, aki élelmes fickóként könyvkiadót alapított az – amerikai viszonyok közt – ágrólszakadt zseni műveinek publikálására. Ilyesformán ahhoz hasonló szerepet töltött be Craft mellett, amilyet Max Brod játszott a különös sorsú Kafka életében (s még inkább holtában).
C. részlet
„…Nem sokkal
a nagy New York-i tőzsdekrach után Craft édesanyját őrületté fajuló elmezavara
miatt bezárják a Kingsport Hospitalba, melyet (akárcsak néhai férje) soha többé
nem hagy el. Abban az évben Craft fölfedezi Lord Dunsany műveit, s írásain ettől
fogva finoman érződik majd a Dunsany-hatás (Boszorkányok bálja);
egyidejűleg − a szíven ütő képzettársítások révén − szürrealisztikus álmai is
komoly szerephez jutnak egyes munkáiban (A végzet, mely elérte New
England partjait).
1931-ben először és utoljára jár külföldön: Kanadába
utazik a ponyvaírók montreali »világkonferenciájára«. Ott az addig nőgyűlölő
hírében álló férfi ismeretséget köt a könnyfakasztó szerelmi históriákat írogató
Sonia G.-vel (akit utóbb feleségül vesz).
A rákövetkező esztendőben megálmodja a több
magazinszerkesztő által kifogásolt, művészieskedőnek bélyegzett
Napfogyatkozásunk évadát, melyet teljes terjedelmében Sonia olvas fel a
bostoni Hub Clubban (Craft irtózott a nyilvános szerepléstől). Az elbeszélés
végül alaposan meghúzva jelenik meg a Ghost Storiesban.
A csonkítatlan változat csak évtizedekkel később lát napvilágot, s hozza
meg a posztumusz elismerést a rég halottnak nyilvánított, életében hol
kigúnyolt, hol agyonhallgatott szerző számára.
Craft 1933-ban befejezi a Napfogyatkozásnál is
lenyűgözőbb, összefogottabban szerkesztett Hazajáró lelkeket, melyet ő a
legjobb művének tekint (ízlése megegyezik az utókoréval). Ezúttal szerencsére a
ponyvamagazinok berkeiben sem akadékoskodnak, s több lelkes recenzió »ünnepli« a
Ghost Storiesban minden húzás vagy más változtatás nélkül leközölt,
kitűnő horrornovellát. Voltaképp ez az író egyetlen irodalmi
sikere.
Úgy tűnik, hogy a dolgok kezdenek jól alakulni (a
gazdasági válságból is kilábalt az ország), ám Craft édesanyja váratlanul meghal
a kórházban. Az »aranyszívű nagynénik« – Annie és Lillian – gondoskodnak súlyos
lelki válságba kerülő unokaöccsükről; közben Sonia G. is mind többször érkezik
látogatóba, s veszi védőszárnyai alá a férfit; Craft viszonzásul segít a kevésbé
tehetséges, de grafomán Soniának egy félig szerelmi, félig bűnügyi témájú
elbeszélés megírásában. 1936-ban házasodnak össze. A mézesheteket
Washingtonban töltik, majd az asszony New York-i lakásában rendezkednek be
(Brooklyn, Parkside Avenue 249. szám)…”
4
Ha elméletemet következetesen végiggondolom, be kell látnom: furcsa, hogy a Jézus–Kafka–Craft-sorban a két kitűnő zsidó után egy rasszista goj következik. Igaz, az utóbbi sem volt antiszemita: felesége szülei a litván Jeruzsálemnek is nevezett vilniusi gettóból vándoroltak ki Amerikába. A négereket azonban sose szenvedhette, sőt felsőbbrendűsége tudatában valósággal borzadt tőlük (bár a boszorkányégető, de korántsem idegengyűlölő Zarándok Atyák utóda volt). E sajátos „borzadályt” több hiteles feljegyzése kétségbevonhatatlanul tanúsítja. Mindezt annak ellenére nem árt leszögezni, hogy magam is tudom: a Craftnak tulajdonított írások szerzősége számos esetben vita tárgyát képezi.
Talán a sors szimmetriájáról van szó…
(Mielőtt azonban csupa rosszat gondolna valaki a kingsporti géniuszról, zárójelben hozzá kell fűznöm, hogy számára a lét egy szörnyű enigma volt: „Isten keresztrejtvénye”. Craft szerint bármit cselekszünk, az nem több – és persze nem is kevesebb – a rettenetes feladvány hiábavaló megfejtési kísérleténél. Egyszóval az emberi sors talányának konok kutatójával van dolgunk. Ez az új-angliai férfiú a négerekben és afrikai babonáikban a sötét erők megtestesülését látta, míg példának okáért az indián rítusok ellen semmi kifogást sem emelt, s a kínai bevándorlók szokásai se keltettek benne visszatetszést.)
D. részlet
„…Sajnálatos
módon Craft és Sonia házassága kudarccal végződik. Az asszony otthagyja eladói
munkáját, hogy saját divatáruüzletet nyisson, de a forgalom csekély, és ő
csalódottan lehúzza a redőnyt. A férfi megpróbál állandó munkát találni
valamelyik New York-i lapnál, ám mindenütt felsül; ráadásul felesége
rokonságától is idegenkedik, noha a rabbi nagyapával folytat néhány termékeny
vitát (ennek köszönhető, hogy egyik-másik kései elbeszélésében szerepet játszik
a kabbala).
Craft csak kérészéletű munkákat talál, melyeknek sorra
hátat fordít. A Ghost Stories még a korábbinál is kevesebb
honoráriumot fizet; néhány ízben nem is pénzt, hanem könyvvásárlásra jogosító
kupont kap a szerkesztőségtől, melyeket a Scribner’s könyvesboltban vált be,
elsősorban Poe-, Bierce- és Dunsany-műveket vásárolva.
Ezalatt Sonia új üzletet nyit, de elveszíti egy bankcsőd
miatt, s idegösszeomlással szállítják kórházba; miután kiengedik, egy vidéki
farmra megy pihenni, majd 1938-ban eladja brooklyni lakását, és Cincinnatiba
»menekül«.
Craft kénytelen a Clinton Streeten egy zsebkendőnyi
stúdióba hurcolkodni, melyet Lillian nagynénje fizet. Ebben az évben mindössze
egyetlen novellát ír (Az elátkozott ház örököse); elhelyezkedik a Dauber
and Pine könyvesboltban; egy hónapig heti 17 dollárt keres borítékok
megcímzésével; végül visszaköltözik szülővárosába, s ismét közös fedél alatt él
nagynénjeivel, akik majomszeretettel veszik körül.
Hitler megtámadja Lengyelországot: kitör a háború
Európában.
Sonia új boltot nyit és brooklyni lakást bérel, Craft
pedig három hónapon keresztül jár hozzá, de a vendégszobában hál, visszahúzódva
a testi szerelemtől. Mikor az asszony meglátogatja őt Kingsportban, felajánlva,
hogy hozzák rendbe tönkrement kapcsolatukat, a beszélgetés a válásban való
megegyezéssel zárul; 1941 elején bontják fel a végleg zátonyra futott
házasságot.
Már egyikük sem vár túl sokat az
élettől…”
5
Mint ahogy én is csak arra várok, hogy Craft esetében végre-valahára bekövetkezzék a IV. jelenet: az irodalomtörténészek elismerjék őt a rémmese és a kísértethistória klasszikusának. Ismétlem, nincs jobb dolgom. Hazám gazdasága romokban hever. Európa a régi dicsőség letűntét siratja, míg Amerika felől a hatalmi téboly szele süvít. Más szóval a lealacsonyodott világ úgy egyensúlyoz a fátum szakadékának peremén, akárcsak a „Mester” látomásaiban.
Olyannyira igaz ez, hogy elméletemet hiábavalóság lenne nagy ívű esszévé dagasztani. A joggal kevés érdeklődő e szerény – és kétségkívül hevenyészett – vázlat alapján is képet alkothat magának a kérdésről. Mielőtt pedig a csapongó tartalmat vagy a stílus fogyatkozásait vetnék a szememre, csupán utalok rá, amit e „beszély” elején életkedvem kiapadóban lévő forrásáról írtam…
*
No mármost, 2006 nyarán váratlanul felpörögtek az események. Különös elevenséggel emlékszem az alighanem elsőre – bár csak hallomásból értesültem róla –, s tiszta lelkiismerettel állíthatom, hogy megéreztem benne az előjelet. Egy Andrássy úti villában történt, a keletre néző, napfényes szalonban. A Magyarországon vakációzó Habsburg hercegnő megkapta káprázatos szépségű étkészletét (egy bécsi ügynökségen keresztül). A legfinomabb kézműves holmik bukkantak elő a külföldi bélyegekkel teleragasztott dobozból: címerállatokkal díszített esseni porcelán; vésett ezüstnemű a Szajna partjáról; egy Szentpétervárott készült szamovár; sárkányokkal ékes kínai vázák. Valamelyik porceláncsésze alján a következő aranybetűs felirat volt olvasható (félkörben egy rémalak könyvillusztrációra emlékeztető rajza fölött):
C.R.A.F.T.
E. részlet
„…Craft a
válás után késztetést érez, hogy a rá jellemző műgonddal megírja a Szörnyek
a tenger alól, a Vámpírok tanyája és A beszélő gólem c.
elbeszéléseit. (Mindhármat a kitűnő lélekrajz teszi emlékezetessé, s az elsőben
megkapó az óceán rideg pompájának leírása is.) Közben 1942–43 folyamán
el-ellátogat Bostonba, Philadelphiába, New Yorkba, Baltimore-ba és Washingtonba,
egyszóval fölkeresi a keleti part nagyvárosainak összes
ponyvamagazin-szerkesztőségét, hogy végső kísérletet tegyen az emberiséggel való
személyes kapcsolatteremtésre. Megint csúfos kudarcot vall. Washingtonban éri
utol egy sürgöny, mely arról tájékoztatja, hogy Lillian nagynénje súlyos beteg;
mikor Kingsportba ér, már eszméletlenül találja az idős hölgyet, aki rövid
agónia után meghal; másik nagynénje, Annie a temetés reggelén lezuhan a lépcsőn,
lábát töri, és hosszabb időre kórházba kerül.
A normandiai partraszállást követő napokban Craft
megírja utolsó befejezett novelláját, a feledhetetlenül megrázó Rettegésünk
csúcsát. Ebben az évben ismerkedik meg August D.-vel Salemban; lázas
eszmecseréjük több mint 30 órán keresztül tart, alvás nélkül (mely alatt egyik
csésze feketét a másik után isszák). Craft neki jelenti be megmásíthatatlan
elhatározását: amint véget ér a második világháború, »az emberiség történetének
legnagyobb horrorja«, haladéktalanul elutazik Közép-Amerikába, hogy felkutasson
egy dzsungel borította maja romvárost, melynek hollétét megálmodta. August
igyekszik lebeszélni szándékáról, de Craft hajthatatlan; 1945-ben búcsú nélkül
útra is kel; csak könnyű kézipoggyászt visz magával…
Azóta senki sem hallott felőle. Legutolsó, alig pár
mondatos levelét Guatemala egyik eldugott indián falujában keltezte; viszont
néhány mérfölddel arrébb már bizonyosan nem ő adta postára. Ebben a levélben
olyan más- és e világi rémek (démonok, kísértetek, vérszívók, farkasemberek,
élőhalottak) légiójáról esik szó, melyek ördögi fondorlattal ellene törnek – ám
az egész túlságosan rövid, homályos és megrendítő.
A világ valamennyi igazságtalansága közül Howard
Philip Craft titokzatos eltűnése a legrosszabb azok számára, akik nemcsak holmi
felületes hírverés nyomán, hanem szívük mélyéből szeretik őt, felismerve
irodalomtörténeti jelentőségét.
Mindörökké Craft!”
6
A porceláncsésze alján lévő aranybetűs felirat volt a várva várt „forgatókönyv” IV. jelenetének bevezető képsora. De feltartóztathatatlanul követte és követni fogja a többi is, mint valami ragályos kór. Én nemigen törődöm vele, csak korrektúrázom külvárosi szobám magányában ezt a kéziratot, hiábavaló állhatatossággal, hisz eszem ágában sincs közreadni.
Nem ment el az eszem, ahogy hiszik. Nyilvánvaló, hogy az összeesküvés-elméletek űrlények nélkül is megállnak a lábukon, s az is, hogy a földi halandókat megfigyelés alatt tartják más földi halandók. Rövidre fogva: egyetlen óriási szabadkőműves-páholy lett a glóbusz, ahol senki sem érezheti magát biztonságban, mert Craft torokszorítóan gyilkos világa akadálytalanul terjed, szétsugárzik, és elborítja az egész bolygót.
*
Hajnalban jönnek majd értem, mikor az igazak álmát alusszák a szomszédok. Kényszerzubbonyra, sőt nyugtató injekcióra sem lesz szükség; addigra lehull szememről a hályog; napnál világosabban fogom látni, hogy fölösleges, céltalan és hívságos az ellenszegülés.
Most hátradőlök nyikorgó karosszékemben, s lassú mozdulattal leoltom a villanyt. Vadállati karmokkal fojtogat a sötétség, miközben tetőtől talpig kilel a hideg.
A világ eresztékei tovább lazulnak.
*
Azt hiszem, félek…
*
Mindhalálig horror!
[1] Amit hosszú esztendők
körmölése árán elértem: engedélyezték, hogy hazám irodalmának mocsaras,
egészségtelen éghajlatú peremvidékén tengődjek. (Marginális
jegyzet.)