- Erkölcs
alatt a magatartási, viselkedési szabályoknak azt az elegyét értjük, amely az
adott kultúrkörnyezetben követendőként ismert. A népnyelv szerint, aki
erkölcsös az csökönyös, önfejű is. „Nincs alku – én hadd legyek boldog!” írja Ars poeticájában
Jókai Anna: - Az erkölcs nemcsak a mai
ember számára fontos, hanem a jövőbeli ember számára is rendkívül fontos, hogy
az erkölcsöt az életének vezérelvévé tegye. Persze, sokan mondják, hogy az
adott kultúrkornak a tükrözésében jelenik meg az, hogy mi az erkölcsös és mi
az erkölcstelen. Én az erkölcs szó helyett szívesebben használom azt a
kifejezést, hogy a krisztusi törvények szerint kell élni, vagy legalábbis
megpróbálni. Ami az én esetemben nem azt jelenti, hogy egy feltétlen
szigorúságot, egy feltétlen erkölcsökben való sikerességet sugalnék a világnak,
hanem az irányt tartom nagyon fontosnak. Valóban azt gondolom, hogy igazában
erkölcsös életet csak akkor lehet élni, hogy az emberben él annak a tudata,
hogy a biológiai létezéssel nem szűnik meg a léte, vagyis ha magasabb törvényeknek
a szolgálatába tudjuk állítani az életünket. Akkor van értelme arról beszélni,
hogy erkölcsösen, a vagy erkölcstelenül él-e a világ. Hiszen, ha minden
megszűnik a halál pillanatában, gyakorlatilag, teljesen mindegy, hogy hogyan él
az ember.
Popper Péter: - Európában volt egy olyan
történéssor, ahol az úgynevezett heteronóm erkölcsöt, amelyben évszázadokon át
két Európa élt a középkor végéig, lassan felváltotta az autonóm erkölcs, mint
ideál. A heteronóm erkölcs azt jelenti, hogy felülről és kívülről – tehát a
hatalom irányából, bármely hatalom irányából - jön az erkölcsi parancs: hogy
kell viselkedni, hogy kell gondolkozni, hogy kell ítélkezni. Erkölcsileg jó, ha
valaki engedelmeskedik, rossz, ha valaki engedetlen. Ugyancsak rossz, vagyis
bűnnek számít, ha valaki firtatja vagy vitatja a felülről jött parancs értelmességét,
vagy a parancsadónak a hozzáértését, kompetenciáját. Cserébe viszont nincs
semmilyen erkölcsi felelőssége önmagáért, az engedelmesség engedetlenség
dimenzión kívül. Például, ha megkérdezik az illetőt a bíróságon; hogyan mert
négyszázhetvenhárom embert tarkón lőni, akkor összecsapja a bokáját, és azt
mondja, hogy parancsra tettem.
Ezen már régen - évszázadok
óta - túlnőtt az európai erkölcs, és senki sem hitte, hogy egy erkölcsi
visszazuhanás lehetséges, de mégis lehetséges volt. Ezt képviselték a totális
rendszerek. Ha megnézzük egy totális rendszernek, akár egy fasiszta, akár egy
kommunista diktatúrának az erkölcsi gondolkodását, akkor ezt a heteronómiát
fogjuk találni. Vannak országok, amelyek 4-5 évig, mások nagyon sokáig – félévszázadot
is - éltek ebben az atmoszférában. Ezeknek az országoknak borzasztóan nehéz
visszajönni ebből az autonóm erkölcs szintjére, amely körülbelül az jelenti
József Attilával szólva: „az én vezérem bensőmből vezérel”. Jó az, ha
szinkronban vagyok saját magammal, a viselkedésem az elveimmel. Rossz az, ha
ezeket megsértem. Nem bűn, hanem kötelességem megvizsgálni azt, hogy
akarhatja-e a hatalom tőlem, azt, amit akar; van-e hozzá joga, szakértelme. De
ezért a nagy szabadságért az ember azzal fizet, hogy felelőssége van önmagáért.
Ez a nagy bűntudati, lelkiismereti problémák kezdete.
Ha ebben a viszonylatban
nézem a feltett kérdést, akkor az a feleletem, hogy igen rosszul állunk. Túl sokáig
éltünk a teljes kívülről irányítottság nyomása alatt, és amikor ez fölengedett,
akkor nem tudott a helyébe lépni semmi. Ezért kialakult egyfajta ember, elég
szép számmal, aki mosolyogva lop, csal, rabol, hamisít, öl, és nem érez
bűntudatot miatta. Ez a probléma. Thomas Mannak van egy mondata az A
Törvényben: Isten mindig tudta, hogy a parancsolatait meg fogják szedni, de
nem is ez a kérdés, hanem a törekvés fontos, hogy valaki megtartsa azokat, és
ha megszegi, akkor hidegség - így írja: hidegség – fogja-e körül a szívét.
Azaz bűntudatos-e, mert tudja, hogy kilépett Isten korlátai közül. Én azt gondolom,
hogy nálunk a nagy baj az, hogy az emberek lopnak, csalnak, hamisítanak, és
nem fogja hidegség körül a szívüket, hanem ezeket az inkorrektségeket
mosolyogva ügyes karrierteremtési eszköznek tartják. Azt hiszem még sok idő fog
eltelni, míg visszakapaszkodik a magyar kultúra ebből a heteronómiából, „az én
vezérem bensőmből vezérel” szintre, de úgy, hogy ez a belső vezérlése
összhangban legyen az európai kultúra által elfogadott morális viselkedéssel.
-
Lehet-e erkölcsösen élni istenhit nélkül?
J.A.: - Talán még erősebben
hangsúlyozom, hogy én úgy érzem, látom, tudom, hogy nem. Persze az istenhit
nemcsak azt jelenti, hogy valaki tudatában van annak, hogy létezik egy olyan
erkölcsi középpont, amelyik megszabja a világnak a működését, hanem egy
olyanfajta istentudat is létezik, amikor valaki nem tudja, hogy valójában az
isteni úton jár. Én nagyon sok embert ismerek, aki azt mondja, hogy ő
materialista, és közben minden cselekedetét áthatja valamiféle, olyan erő, minthogyha
az isteni igazság szerint cselekedne. Én azt tartom, hogy ezek az emberek is
isten emberei, és nagyon érdekes meglepetés fogja őket érni, amint a földi dolgokat
levetve, szembesülnek egy olyan transzcendens ténnyel, amit az életükben
tagadtak. Tehát, úgy nem lehet az ember erkölcsös, hogy ne legyen valamilyen
módon beleírva az isteni törvény.
P.P.: - Persze hogy lehet,
méghozzá nagyszerűen. Volt egy TV műsorom, Istenek órája címmel, és
arra meghívtam egy nagyon neves, magas rangú piarista atyát, és ugyanezt a
kérdést tettem fel neki, hogy vajon lehet-e egy ateista sokkal erkölcsösebb,
mint egy hívő. Mosolygott, és azt mondta, persze. Nézze én ezt úgy képzelem el,
folytatta, hogy az erkölcs az egy létra, mint Jákob álmában. Alsó része a
földön áll, felső vége az Isten térdéhez támaszkodik. Ezen elindul egy ember,
már nagyon magasra jut, de mindig csak lefele néz, a földre. Egy másik is elindul
ezen, ott marad az első lépcsőfokokon, de állandóan fölfelé néz, és minduntalan
Istenről beszél. Én azt gondolom, hogy a mai korban erkölcs és hit közvetlenül
nem feltételezik egymást.
-
Alkothat-e maradandó
értéket az az író, költő, aki nem áll szilárd erkölcsi alapokon?
J.A.: - Azt mutatja a világ és
az irodalomnak az elmúlt századbeli fejlődése, hogy jó műveket alkothat. Már
csak azért is alkothat jó műveket, mert a gonosz, a luciferi, sőt, annál inkább
a sátáni indíttatás rendkívül színesen tudja megragadni az emberek
képzeletvilágát, és a tehetséget is föl tudja ruházni, olyan érdekes tulajdonságokkal,
olyan mélységekbe való hatolás képességével, ami érdekessé és jóvá teszi a
művét. Azt mondanám, hogy jó könyveket lehet írni, és bizonyos ideig maradandókat.
Úgy értem a bizonyos időt, hogy nem hosszútávra maradandóakat. Ugyanakkor ezek
a könyvek nagyon erősen tudnak hatni. Én nagyon szeretem Hamvas Bélát. Ő írta
egy helyütt, amikor a művészetről és az irodalomról beszélt, hogy vannak írók,
akiknek az életműve a haláluk előtt öt perccel még rendkívül fontosnak látszik,
és a halála után öt perccel már nincsenek sehol. Ugyanakkor vannak életművek,
amelyek száz esztendőt is várakoznak arra, hogy újra fölfényledjen az
eredetiségük egy másik korban. Tehát, én azt gondolom, hogy jó könyveket lehet
írni, érdekes könyveket lehet írni, ideig-óráig elálló műveket lehet írni,
divatos könyvet lehet írni, fontos könyvet, tehát az életet meghatározó, az
élet lényegét kereső könyvet azonban - úgy gondolom - csak akkor lehet írni,
hogyha az emberben él ez az isteni idea. Természetesen nem szentimentálisan,
nem patetikusan, nem frázisok szintjén, még csak nem is a sekrestye irodalomnak
az eszközeivel, hanem az egyénnek az illatával, az egyén zamatával átjárva az
általános isten ügyet.
P.P.: - Én azt hiszem, hogy
igen. Ez egy nagyon érdekes kérdése a modern kulturális fejlődésnek. Még
valamikor az ókorban, mondjuk a görög antikvitás idején egybekapcsolódott a
nagy ember és a nagy alkotás, nagy jellem és a nagy mű. Az évezredek során ez a
kettő szétvált egymástól. Nem tudom, hogy miért, de szétvált, mert igenis lehet
egy alkotó jellemileg katasztrofális, züllött. Régen azt mondták, hogy csak egy
jó ember lehet jó orvos. Ez sem igaz ma már. Egy nagyon gonosz ember lehet
nagyszerű sebész, jól műthet. Azt gondolom, hogy a jellem és a mű kettéválása a
mai kultúrának az egyik nagy kérdése. Nem következnek egymásból.
- Van-e szükség egyetemes erkölcsre. Kell-e
az értékválasztás követelményeit oly módon meghatározni, hogy az a teljes
bioszféra megbízható fenntartására kiterjedően vegye figyelembe az ember
hosszú távú érdekeit?
J.A.: - Fontos lenne, de sajnos az emberiség
nem olyan, mint amelyik egyetemesen el tudja ezt fogadni. Mindaz, amit ma
magunk körül látunk, az a Földromlás, az a fajta elsápadása a zöld természeti
világnak, ez mind azt jelenti, hogy az ember nem viszonyul erkölcsösen a
környezetéhez sem, hanem a pillanatnyi érdekeknek és a pillanatnyi
élvezeteknek teszi ki.
P.P.: - Különböző erkölcsi
normatívák vannak. Egyes normatívák minden emberi együttélés feltételei. Tehát
nincs olyan erkölcsi norma, amelyik, mondjuk, a gyilkolást megengedné, mert az
szétveri az emberi társadalmat. Legfeljebb megmondja, hogy kiket szabad
meggyilkolni, és kiket nem. Mindenféle kompromisszumok lehetségesek. Persze
vannak olyan normák, amelyek egy bizonyos társadalmi berendezkedést védenek.
Vannak még szigorúbb, és kisebb terjedelmű erkölcsi normák, amelyek egy
szektához, egy valláshoz, egy közösséghez kapcsolódnak. Hogy általános erkölcsi
normák vannak-e? Azt hiszem, vannak, de nem sok. Az emberiségnek az önpusztító
viselkedése az csak részben erkölcsi kérdés. Vagyis, nem hiszem, hogy van
olyan erkölcsi parancs, valahol leírtak-e olyasmit, hogy az embernek soha, de
soha nem szabad kipusztulnia a Földről. Én nem tudok ilyen erkölcsi törvényről.
Azt hiszem, hogy itt egész másról van szó. Arról van szó, amit 1926-ban, ha jól
emlékszem Koppenhágában mondtak egy biológus kongresszuson. Miszerint, az
emberiség jövője kiszámíthatatlan, mert olyasmi történt, ami még soha a Föld
történetében, hogy egy eredetileg biológiai lény kiszakadt a természeti
világból, és társadalmivá vált. Miközben a biológiai létét ugyan megőrizte, de
ez alatt viselkedésében, magatartásában olyan tünetek jelennek meg, amelyeket a
természeti világban nem lehet tapasztalni. De elsősorban ez ennek a kérdése, és
nem erkölcsi kérdés.
-
A
romlással riogatóknak, vagy a rég várt felszabadulást hirdetőknek van igazuk?
A vágyak szabadságának és korlátozásának törékeny, de kívánatos egyensúlya
manapság vajon merre billen?
J.A.: - Ezt embere válogatja.
Embere, közössége válogatja. A vágyakat olyan tekintetben korlátozni kell, hogy
vannak vágyaink, amelyek a megismerésre vonatkoznak, az élet mélyebb átélésére
vonatkoznak. Ezeket fejleszthetjük magunkban, és be is teljesíthetjük. Továbbá
vannak az emberiségnek vágyai, amelyeket valóban csak pillanatnyi értékűek.
Ezeket jó volna átgondolni, és arra is ügyelni – hacsak nem tesszük végképp
tönkre – ezer és ezer évekre van még az embernek feladata a Földön. Mindenki,
aki ma él, valójában egy kicsit elindít valamit, aminek a jövőben kell
beteljesülni. Természetesen annak az embernek, akinek nincs sem istentudata,
Földfejlődés-tudata ez nem jelent semmit, mert úgy akarja élni az életét, hogy
neki az adott hatvan, hetven, vagy - szerencsés esetben - nyolcvan évben minél
kényelmesebb legyen.
P.P.: - Ma az európai kultúra
világában egy apokaliptikus hangulat uralkodik. Számos olyan jel, esemény,
történet zajlik, ami a romlás felé mutat. Erre elég érzékenyen reagálnak az
emberek. Egyrészt megnőtt a kultúrában a szorongás, másrészt a szorongó
emberben mindig megnő a mítoszéhség. Valami megnyugtató mítoszra vágyik, amely
a szorongását csökkenti. Ez jellemző a mi kultúránkra. Biztos, hogy valamilyen
korszakváltás-szerűség zajlik most, de nagyon nehéz megmondani ennek a
lényegét. A buddhisták mondanak erről valamit. Szerintük a tűz-korszak vette
kezdetét, a dinamika korszaka.
-
Némelyek azt állítják: a világban az
etikai rend ugyanolyan adottság, mint a természeti törvények. Igazuk lehet?
J.A.:
- Ezen még nem gondolkodtam. A természeti törvények az ember által szinte
befolyásolhatatlanok. Az etikai törvényeket viszont az embernek még be kell
látnia.
P.P.: - Ez egy általánosan
megfogalmazott kérdés. Az előbb az egyénre kérdezte, hogy egy hívő és egy
ateista lehet-e erkölcsös vagy nem. Ha általánosan tesszük fel a kérdést, akkor
az az érzésem, hogy ha az erkölcsi törvényt teljesen elszakítják transzcendens
alapjaitól, úgy az, két-három generáció alatt elerőtlenedik, tönkre megy. Azaz
nincs olyan időtálló makacssága, mint a természeti törvényeknek. Nem hiszek
azokban a racionális gondolatokban, amit Rousseau elindít a Társadalmi
szerződéssel. Én azt látom, hogy az erkölcs annyi lemondást, annyi
ösztönkorlátozást követel meg az embertől, és minél magasabb a kultúra annál
többet. Erről írt Freud egy érdekes tanulmányt, Rossz közérzet a kultúrában
címmel. Arról beszél, hogy nagyon sok lemondás van már, ösztönlemondás, ami a
depresszió felé sodorja az embereket. Magyarán, csak valami spirituális
plusszal lehet betartani ezeket a lemondásokat. Ha a spirituális pluszt nagyon
erősen tagadják, akkor abba belerongyosodik az erkölcs is.
-
Magyarország EU-hoz való csatlakozása hoz-e bárminemű változást a hazai
közerkölcs szempontjából?
J.A.: - Én nem hiszem, hogy ezt
az Európai Unióhoz kell, vagy egyáltalán lehet kötni. Európában is élnek
erkölcsi ideálokat követő emberek, és bizony szép számmal élnek olyanok, akik
önmagukból teljesen kivetkőztek. Attól függ, hogy milyen kapcsolatokat fogunk
kiépíteni. De én mindenképpen azt gondolom, hogy várni valamiféle erkölcsi
fellendülést Európától nem lehet. Sőt nekünk olyan történelmi és emberi
tapasztalataink vannak, hogy ezeket inkább fel kellene, hogy ajánljuk az
Európai Uniónak. Nem kapni kell, hanem adni kellene valamit a mi megszenvedett
igazságainkból. Mindenesetre nem papsajt az Európai Unióhoz való csatlakozás.
Nem a magunk életében fognak a dolgok megnyilatkozni, hanem a gyerekeink és az
unokáim életében.
P.P.: - Gazdasági-pénzügyi
szempontból nem tudom megítélni. A közerkölcs szempontjából sem igazán, vagyis
nem várok lényeges változást. Legfeljebb azt gondolom, hogy az Európai Unióhoz
való tartozás talán egy kicsit visszafogja a túlságosan szélsőséges politikai
irányzatokat, azok agresszivitását és a nemzetközi kereskedelemben
valószínűleg ragaszkodik egy becsület normához. De azt nem hiszem, hogy ez egy
ország belső életét megváltoztatná.
- Nagyon szépen köszönöm a
válaszokat.