Czigány György

 

Tíz mondat Cziráki Lajosról

 

Rejtőzködő festő volt, halála utánra hagyta, hogy méltó figyelem illesse meg tüneményes munkásságát. Győrött – ahol élt – kevés barátja volt, de kárpótolta őt Paul Valéry, Csehov, Dante, Avilai Szent Teréz s a Poverello… Vele maradtak mesterei is: Szőnyi István, Giotto, Van Gogh. És az ihlető szorongás, a szorongattatások, az emberi szenvedés. Meg az álom. Az asszociációk finom, mélységesen költői működése a festmények sugallataiban, a bravúros fokon művelt mesterség a forma fegyelmével. Ifjúkorának lapszél-jegyzete szerint: a szavakba szorított szárnyalás mozdulatai talán akkor a legszebbek, ha kötelékeiket hordva szolgálják a gondolatot. Van Gogh színeinek ragyogásában például megszentelődik a legegyszerűbb tájképi motívum is – mondta egyszer Cziráki mester –, s valójában minden tiszta emberi alkotás hordoz magában (emelkedettségre, jóra törő szándéka révén) vallási atmoszférát. Saját világa lélegzik szakrális motívumok nélküli oltárképeiben is: a személyes áhítat szinte zeneként hat bennük – régi nyár, napernyők, csónak, patakok, felsebzett fák, andalgók, távolodók, heverő vértanúk, veszteglő hajók… Minden, amit az álom történése kínál, hiszen Valéry nyomán ő is hitte: szervezett ábrándok közt élünk…

 

Rába ragyog

 

(Cziráki Lajosnak)

 

Mire mond nemet ez a

szinte néma kuncogás,

buborék pattan el a folyó

színén, ahol nem dúdolás,

se töredék dallam, csak afféle

csöndes férfi-mormogás,

szemérmes dünnyögés az,

ahogy a ladik farán

(kátrányillatú deszkaszálon)

súrlódva fordul egyet

az evezőlapát, ahogy

lányos-bokros part közelében

sekély víz suttog józanul és

néha hullám nevetgél, majd

megszeppenve hallgat el, hallgat

mert lerúgva minden árnyék-takarót

hirtelen a fehér, a csillogó szürke

nyújtózik fel és Rába ragyog odafönn is

e lelassult világ szerelmes izgalmában.